Firma SpaceX przeprowadziła udany test rozwojowego prototypu przyszłego superciężkiego statku kosmicznego Starship. Rakieta, nazywana Starhopperem, wzniosła się w powietrze z bazy firmy w Boca Chica w Teksasie, osiągnęła wysokość 150 m i wylądowała na przeznaczonym do tego stanowisku, kilkadziesiąt metrów od miejsca startu.
Rekordowo wysoki skok Starhoppera był planowany już od wielu dni. Firma czekała jednak na odpowiednie zgody od FAA – amerykańskiego organu nadzoru ruchu lotniczego. W końcu pierwszą próbę podjęto w nocy z poniedziałku na wtorek. Wtedy jednak od razu po odpaleniu silnika start został automatycznie przerwany, z powodu problemów technicznych.
W kolejnym dniu już nie było takich przeszkód i w środę, 28 sierpnia, o 0.02 czasu polskiego Starhopper wyposażony w pojedynczy silnik Raptor, zasilany kriogenicznym metanem i ciekłym tlenem, wzbił się w powietrze. Rakieta wzniosła się, osiągając prawdopodobnie planowaną wysokość 150 m, po czym zaczęła wracać na dół, lądując za pomocą silnika na przygotowanym do tego stanowisku, położonym kilkadziesiąt metrów od miejsca startu.
Źródło: SpaceX.
Postępujące testy systemu BFR
Budowa pierwszego prototypu statku Starship wykorzystanego w tym locie rozpoczęła się jeszcze w 2018 roku. Starship ma być górnym stopniem i jednocześnie statkiem kosmicznym systemu BFR, który ma umożliwiać wynoszenie bardzo ciężkich ładunków na orbitę okołoziemską, a także przeprowadzenie załogowych misji na Księżyc lub Mars.
Pomysł systemu BFR został przedstawiony przez założyciela firmy SpaceX, Elona Muska, podczas Międzynarodowego Kongresu Astronautycznego w 2016 roku. W kolejnych miesiącach projekt ewoluował, a nawet można stwierdzić, że zmieniał podstawowe założenia technologiczne. We wrześniu 2018 roku Elon Musk poinformował o zmniejszeniu nieco systemu, przy okazji ogłoszenia pierwszego turysty rakiety w locie wokół Księżyca.
Pod koniec 2018 roku Musk ogłosił fundamentalne zmiany w projekcie samej konstrukcji – materiał, z którego miała być budowana, zmienił się – z włókna węglowego na stal nierdzewną.
Historia testów Starhoppera „nr 0”
Montaż pojedynczego silnika Raptor na prototypie Starhopper został wykonany wiosną tego roku. 3 kwietnia przeprowadzono pierwszy statyczny test silnika na tej rakiecie, po którym nastąpiły dwa kolejne krótkie odpalenia. W ostatnim z nich rakieta wzniosła się na kilka centymetrów, będąc przytwierdzona do ziemi na linach.
25 lipca Starhopper wykonał pierwszy nieskrępowany linami lot. Wzniósł się wtedy na wysokość 18 metrów.
Podsumowanie
Teraz pierwszy Starhopper ma już służyć tylko jako platforma do krótkich testów statycznych silnika Raptor. W budowie blisko ukończenia są dwa kolejne prototypy Starship Mk1 w Boca Chica i Starship Mk2 w Cocoa, w pobliżu kosmodromu w Cape Canaveral.
Zgodnie z zapowiedziami Elona Muska kolejne większe prototypy Starshipa mają zostać wyposażone w silniki już we wrześniu. Starhoppery Mk1 i Mk2 będą miały zamontowane po 3 silniki Raptor, co umożliwi wykonywanie lotów testowych na znacznie wyższe wysokości.
Źródło: SpaceX/SN
Więcej informacji:
Na zdjęciu: Starhopper podczas wznoszenia się w testowym skoku 28 sierpnia 2019 roku. Źródło: SpaceX.