Udany test turystycznej rakiety New Shepard

Firma Blue Origin przeprowadziła 9. udany test swojej rakiety New Shepard i kapsuły załogowej. System jest już bliski wysyłaniu pierwszych turystów w loty suborbitalne.

W środowym locie przeprowadzonym z okolic Van Horn w Teksasie, wykonano test ucieczki kapsuły na dużej wysokości. Rakieta wystartowała o 17:11 polskiego czasu. Lot z uruchomionym silnikiem BE-3 trwał przez 2 minuty i 20 sekund. Chwilę po jego wyłączeniu rakieta wypuściła kapsułę załogową. Ta przez 20 sekund wznosiła się jeszcze balistycznie. Następnie uruchomiła testowany silnik ucieczkowy na paliwo stałe, które ma za zadanie oddzielić kapsułę od rakiety podczas awarii w trakcie lub przed lotem.

Silnik ucieczkowy przyspieszył kapsułę na kilka sekund i ta później osiągnęła rekordową dla firmy Blue Origin wysokość - 119 km. Rakieta powróciła na lądowisko o własnym silniku, kapsuła wylądowała bezpiecznie na spadochronach.

Udał się więc tym samym już 8. lot z rzędu systemu New Shepard. Był to 3. udany lot najnowszego egzemplarza rakiety i kapsuły załogowej.

Przeczytaj o kwietniowym teście rakiety New Shepard

Oprócz testów systemu, kapsuła zabrała na pokład wiele eksperymentów naukowych i rzeczy od pracowników firmy. Wśród sprzętu badawczego znalazł się zestaw eksperymentów medycznych mu Space-1 od tajlandzkiego klienta, materiały testowane przez Blue Origin do użycia w przyszłym skafandrze kosmicznym oraz sprzęt od NASA.

Jeden z eksperymentów NASA - SFEM-2 to kontynuacja badania przeprowadzonego w poprzedniej misji, które mierzy warunki środowiskowe w kapsule (wibracje, ciśnienie, temperaturę, zawartość dwutlenku węgla i przyspieszenia).

Nadal oficjalnie nie wiadomo, kiedy firma zacznie świadczyć usługi kosmicznej turystyki na pokładzie swojego systemu. Podczas ostatniego testu była mowa nawet o końcu 2018 roku. Realnie należy się jednak spodziewać pierwszych komercyjnych lotów w 2019 roku. Firma nie umożliwia jeszcze zakupu biletu na taki lot. Szacuje się, że za kilka minut w stanie nieważkości w kapsule będzie trzeba zapłacić między 200 000 - 300 000 dolarów.

Film ze startu. Blue Origin.

Źródło: NS, Blue Origin