Urania nr 2/2016 - fale grawitacyjne i tranzyt Merkurego

Urania nr 2/2016
Ukazała się "Urania" nr 2/2016. Tematami numeru są fale grawitacyjne oraz majowy tranzyt Merkurego. Dodatkowo dla prenumeratorów w prezencie biuletyn PTMA pt. "Komeciarz".

Dzisiaj rozpoczęła się wysyłka "Uranii" nr 2/2016 do prenumeratorów. Wkrótce numer powinien być też dostępny w salonach EMPiK, Relay, Inmedio oraz w wybranych kioskach Ruchu. Z kolei zwolennicy prasy cyfrowej mogą nabyć numer w Google Play i czytać go na dowolnych swoich urządzeniach (laptopach, tabletach, smartfonach).

Numer w dużej mierze poświęcony jest dwóch istotnym sprawom, jednej sensacyjnej - zarejestrowaniu fal grawitacyjnych, a drugiej wyczekiwanej przez miłośników astronomii - tranzytowi Merkurego na tle tarczy Słońca.

Tematyce fal grawitacyjnych i czarnych dziur poświęciliśmy aż trzy artykuły. Pierwszy dokładnie przedstawia największe jak dotąd odkrycie naukowe XXI wieku – falę grawitacyjną GW150914. W drugim pokazujemy jak można samemu poszukać fal grawitacyjnych i wykorzystując swój komputer lub smartfona pomóc polskim naukowcom w badaniu czarnych dziur. Z czarnymi dziurami związany jest pośrednio także artykuł pt. "Gorący Wszechświat w oku ATHENY" na temat przyszłej misji rentgenowskiej, która będzie m.in. obserwować otoczenie czarnych dziur.

Z kolei na temat tranzytu Merkurego także mamy trzy teksty. Jeden zawiera informacje i porady obserwacyjne dla tranzytu, który nastąpi 9 maja 2016 r. Drugi natomiast opisuje historyczny tranzyt Merkurego z 1661 r., który był obserwowany przez Jana Heweliusza. Dalsza lektura numeru pozwoli natrafić jeszcze na tekst pt. "Czy Kopernik obserwował Merkurego?".

Zachęcamy także do lektury innych ciekawych artykułów, m.in. o planetoidach bliskich Ziemi i szacowaniu ile ich może być. Są też stałe działy, takie jak "Szkoła astropejzażu", "Spacerkiem po Księżycu", "Astronawigacja", "Cyrqlarz" o meteorach, "Obserwator Słońca", "Poradnik obserwatora", "Kalendarz astronomiczny" i inne materiały.

Prenumeratorzy znajdą razem z "Uranią" bezpłatny dodatek w postaci biuletynu "Komeciarz". Jest to specjalne wydanie "Komeciarza" z okazji 20-lecia ukazywania się tego biuletynu Sekcji Obserwatorów Komet PTMA.

Zachęcamy do lektury naszego czasopisma i do zamówienia prenumeraty.