Urania nr 4/2016 i druga Ziemia przy Proximie

Ukazał się kolejny numer "Uranii" (4/2016) i właśnie jest wysyłany do prenumeratorów. Okładka wskazuje Wam kilka z zawartych w numerze tematów: sensacyjne odkrycie planety okrążającej gwiazdę Proxima Centauri, możliwości samodzielnego odkrycia supernowej oraz artykuł o pierwszym polskim astronomie (który nosił imię Witelo).

Ciekawe co by powiedział Witelon (Witelo) o odkryciu planety wokół najbliższej Słońcu gwiazdy? Ten pierwszy polski astronom, żyjący w XIII wieku, znacznie przyczynił się m.in. do rozwoju optyki. Ale jego postać nadal otoczona jest wieloma tajemnicami. Próbujemy wyjaśnić niektóre z nich.

A może by tak samemu coś odkryć? Na przykład supernową. Zachęcamy do lektury artykułu pt. "Supernowe kwitną w moim ogrodzie", w którym Jarosław Grzegorzek przedstawia swój program poszukiwań supernowych. Od 2014 roku odkrył już cztery supernowe.

Planeta okrążająca Proximę Centauri, najbliższą gwiazdę względem Układu Słonecznego. Jej odkrycie zostało ogłoszone pod koniec przez Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) i inne instytucje, a publikacja przedstawiająca wyniki badań ukazała się w "Nature". Opisujemy planetę Proxima b, a w którymś z kolejnych numerów zamieścimy zapewne szerszy artykuł na temat odkrycia. A skoro już w temacie planet jesteśmy, to tranzyty planet pozasłonecznych można już obserwować sprzętem dostępnym dla astronomów amatorów. Dokonał tego na przykład Gabriel Murawski z PTMA Białystok (dla znanej planety HD 189733 b) - zachęcamy do własnych prób!

Z kolei w dziale "Przeczytane w Nature/Science" można poczytać o najnowszych badaniach Księżyca. Wydawałoby się, że naturalny satelita Ziemi nie ma już przed nami tajemnic, ale to tylko pozory. Nadal mnóstwo pytań dotyczących Księżyca czeka na odpowiedź.

Nauczycieli i uczniów (ale nie tylko ich) zachęcamy do liczenia gwiazd. W ciekawym artykule opisujemy "Star Count" oraz "Globe at Night" dwa projekty edukacyjne w ramach których "liczy się gwiazdy", aby oszacować poziom zanieczyszczenia świetlnego w różnych punktach na świecie. Warto dołączyć do tych społecznościowych projektów.

W galerii prezentujemy tym razem zdjęcia obłoków srebrzystych, które można było obserwować w Polsce od maja do sierpnia tego roku.

Polecamy lekturę stałych działów, takich jak Astronawigacja, Szkoła astropejzażu, Spacerkiem po Księżycu, CYRQLARZ, Obserwator Słońca, czy nowego cyklu pt. "Komeciarz". Jest też sporo nowinek z badań kosmosu oraz obszerny kalendarz astronomiczny.

Zachęcamy do lektury i prenumeraty "Uranii". Można też zamówić wersję cyfrową naszego pisma.