Urania nr 5/2019 o ciemnej materii

Urania - Postepy Astronomii nr 5/2019

Od wczoraj dostępny jest numer 5/2019 czasopisma „Urania” dla entuzjastów kosmosu. Role okładkowego tematu pełni słowo „ciemny”. Po pierwsze, chodzi o ciemną materię – tajemniczy składnik Wszechświata. Przedstawiamy aktualny stan wiedzy (i niewiedzy) o ciemnej materii. Drugim tematem jest ochrona naturalnego ciemnego nieba. Do numeru dołączamy w prezencie broszurę Międzynarodowej Unii Astronomicznej (IAU) poświęconą temu problemowi.

Dominującą materią we Wszechświecie wcale nie jest ta, którą widzimy w planetach, gwiazdach czy galaktykach. Dużo więcej jest materii niewidocznej, zwanej „ciemną materią”. O jej istnieniu wnioskujemy na podstawie efektów, które wywiera na materię widoczną, ale naukowcy ciągle głowią się nad wyjaśnieniem natury ciemnej materii. W obszernym artykule aktualny stan wiedzy na ten temat przedstawia jeden z naukowców specjalizujących się w tym zagadnieniu.

Drugim tematem z okładki jest ochrona naturalnego ciemnego nieba i problem coraz bardziej rosnącego zanieczyszczenia sztucznym światłem. Przedstawiamy projekt Dark Sky Poland, dołączamy ulotki pokazujące prawidłowe zastosowanie oświetlenia, a także opracowanie przygotowane przez Międzynarodową Unię Astronomiczną (IAU) i wydane po polsku przez Polskie Towarzystwo Astronomiczne wraz ze Stowarzyszeniem Polaris OPP.

Polecamy też artykuł o obserwatorium Kokino sprzed tysiącleci, jak i tekst przybliżający początki zastosowań komputerów w polskiej astronomii.

W dziale Przeczytane w Nature i Science tym razem przyglądamy się stałej Hubble'a – sposobom jej pomiaru i najnowszym wynikom.

Zachęcamy też do zajrzenia do rożnych innych stałych działów, jak Komeciarz (zbliża kometa spoza Układu Słonecznego – 2I/Borisov), Obserwator Słońca, komiks o Małej Uranii czy kalendarza za zjawiskami astronomicznymi na niebie.

„Urania – Postępy Astronomii” to polskie popularnonaukowe czasopismo o astronomii i badaniach kosmosu. Przeznaczone jest dla wszystkich, których interesują tajemnice Wszechświata i loty kosmiczne. Wydawane jest wspólnie przez Polskie Towarzystwo Astronomiczne (PTA), które zrzesza zawodowych astronomów, oraz Polskie Towarzystwo Miłośników Astronomii (PTMA) skupiające pasjonatów tej dziedziny.

W tym roku „Urania” obchodzi swoje stulecie. Pierwszy numer poprzedniczki Uranii ukazał się w 1919 roku.

Krzysztof Czart