Urania nr 6/2016 - kosmiczne planszówki, łazik marsjański czy lot na Księżyc?

Urania - Postępy Astronomii nr 6/2016
Ukazała się "Urania" nr 6/2016, a w niej wiele ciekawej treści. Może pod choinką znajdziecie wśród prezentów kosmiczną grę planszową? Przygotowaliśmy przegląd planszówek nawiązujących do tematyki kosmicznej. A może chcielibyście mieć własnego łazika marsjańskiego? Poradnik jak zabrać się za jego budowę przygotowali tegoroczni zwycięzcy European Rover Challenge. Z kolei jeśli ktoś ma wątpliwości czy Amerykanie rzeczywiście wylądowali na Księżycu, niech koniecznie przeczyta obszerny artykuł na ten temat.

Dzisiaj rozpoczęła się wysyłka "Uranii" nr 6/2016 do prenumeratorów. Wkrótce numer powinien być także dostępny w EMPiK-ach, salonach Relay, Inmedio i wybranych kioskach Ruchu, a także w dobrych planetariach i dobrych sklepach ze sprzętem optycznych.

W pierwszym głównym artykule numeru przedstawiamy obszernie jak to dokładnie było z programem Apollo, rywalizacją radziecko-amerykańską i lądowaniem człowieka na Księżycu.

Drugi duży tekst jest poradnikiem, jak zabrać się za skonstruowanie swojego własnego łazika marsjańskiego. Poradnik powstał na podstawie praktycznych doświadczeń studentów z Łodzi z zespołu Raptors - zwycięzców tegorocznych zawodów łazików studenckich European Rover Challenge.

Tak się składa, że w numerze jest też drugi tekst związany z miastem Łódź. To tutaj na początku 2016 roku otworzono jedno z najnowocześniejszych planetariów na świecie. Warto sprawdzić co do zaoferowania ma ta placówka.

Z kolei w stałym dziale "Przeczytane w Nature/Science" tym razem tematem będzie przegląd aktualnego stanu wiedzy w badaniach nad ciemną materią.

Uwadze polecamy artykuł "Kosmos na planszy", który wprowadza w tematykę gier planszowych związanych z kosmosem. Jako dodatek i poszerzenie artykułu przygotowaliśmy także specjalny dział tematyczny w portalu o tym samym tytule. Sprawdźcie "Kosmos na planszy" w portalu Uranii. Autorem zarówno artykułu, jak i materiałów w portalu jest twórca bloga "Planszówki we dwoje"

W "Uranii" nie brak też najciekawszych nowinek z badań Kosmosu. W szczególności zwracamy uwagę na sporą aktywność w dziedzinie budowy nowych obserwatoriów edukacyjnych - w Chalinie, w Giżycku, czy w Szczecinie. W pierwszej z miejscowości obserwatorium już powstało, w drugiej mieszkańcy zdecydowanie chcą, aby je wybudowano (projekt wygrał na pierwszym miejscu głosowanie w budżecie obywatelskim), a w trzeciej głosowanie mieszkańców za kilka tygodni - trzymajmy kciuki za powodzenie szczecińskiego Astrolabu w uzyskaniu finansowania projektu.

Są też działy o kometach, Słońcu, meteorach, kurs astropejzażu, porady sprzętowe czy kącik olimpijczyka. Oraz oczywiście kalendarz astronomiczny przedstawiający najciekawsze zjawiska na niebie na kolejne dwa miesiące.