Urania - Postępy Astronomii nr 4/2013

Urania nr 4/2013
Ukazał się numer 4/2013 "Uranii - Postępów Astronomii". Od dzisiaj powinien zacząć docierać do skrzynek naszych prenumeratorów. Jednocześnie udostępniliśmy w sieci cyfrowe archiwum z zeskanowanymi starymi numerami pisma. Na początek lata 1922-29 (zobacz tutaj).

Tym razem numer otwiera ciekawy artykuł o misji Gaia, która niedługo wystartuje i dostarczy olbrzymią ilość niezwykle precyzyjnych danych, które mogą nawet spowodować przewrót w astronomii. W drugim z artykułów polski astronom Marek Nikołajuk opisuje swoje obserwacje błysku rentgenowskiego wywołanego najprawdopodobniej rozerwaniem superjowisza przez czarną dziurę. Trzeci z tekstów to interesująca analiza możliwości wykrycia drugiej Ziemi przez ekstremalny teleskop przyszłości: E-ELT.

Jak zwykle Czytelnik znajdzie też kronikę tego, co wydarzyło się w badaniach Kosmosu, najnowsze informacje o ciekawych odkryciach, kalendarz zjawisk na niebie i polecane obiekty do obserwacji i wiele innych materiałów.

Zachęcamy do zamówienia prenumeraty "Uranii" w naszym sklepie internetowym. Są w nim też dostępne poprzednie numery pisma. "Uranię" można również kupić w Empikach, planetariach oraz sklepach ze sprzętem astronomicznym i optycznym.