W drodze ku Słońcu: przelot koło Wenus w wykonaniu sondy Solar Orbiter

W drodze ku Słońcu

Solar Orbiter przygotowuje się do pierwszego z przelotów typu „flyby” koło Wenus, który odbędzie się w pobliżu 27 grudnia w taki sposób, aby umożliwić przybliżanie się do Słońca i przechylenie orbity, wzdłuż której sonda będzie się poruszać. Osiągnięcie docelowej orbity umożliwi obserwowanie naszej gwiazdy z różnych perspektyw.

Najbliższe podejście odbędzie się 27 grudnia o godzinie 12:39 UTC (13:39 czasu środkowoeuropejskiego), w którym sonda przeleci około 7500 km od wierzchołków chmur Wenus. Dla porównania, przeloty od 2025 roku będą świadkiem znacznie bliższych spotkań – w odległości zaledwie kilkuset kilometrów.

Podczas zbliżającego się przelotu kilka głównych instrumentów naukowych zostanie włączonych, aby zacząć rejestrować magnetyczne, plazmowe i cząsteczkowe środowisko wokół statku kosmicznego, gdy tylko będzie bliżej Wenus. Nie jest możliwe robienie zdjęć Wenus podczas przelotu, ponieważ statek kosmiczny musi pozostać skierowany w stronę Słońca.

Aby odpowiednio ustawić się do przelotu, specjaliści z obsługi misji (Mission Control) i zespołu dynamiki lotu (Flight Dynamics) przeprowadzili tak zwaną operację Delta-DOR, wykorzystując zaawansowaną technikę – Delta-Differential One-Way Ranging – w celu precyzyjnego określenia pozycji statku kosmicznego w przestrzeni oraz wyznaczenia trajektorii.

Podczas wykonywania Delta-DOR, do komunikacji  wykorzystuje się zestaw szeroko oddalonych stacji naziemnych na Ziemi, dając pierwszy wynik dotyczący jego lokalizacji. Następnie wynik ten jest porównywany z lokalizacjami znanych gwiezdnych źródeł radiowych mapowanych wcześniej przez inne misje, co daje poprawiony i bardzo precyzyjny ostateczny wykres. Technika Delta-DOR pozwala operatorom określić, gdzie statek kosmiczny znajduje się z dokładnością do kilkuset metrów, nawet z odległości 100 milionów km.

Ścieżka Solar Orbiter wokół Słońca została wybrana jako „rezonująca” z Wenus, co oznacza, że ​​sonda będzie powracała w pobliże planety co kilka orbit i będzie mogła ponownie wykorzystać grawitację planety do zmiany lub nachylenia jej orbity. Następne spotkanie odbędzie się w sierpniu 2021 roku, czyli w ciągu kilku dni od kolejnej asysty grawitacyjnej Wenus misji BepiColombo. Początkowo Solar Orbiter będzie ograniczony do tej samej płaszczyzny co planety, ale każde spotkanie Wenus zwiększy jej nachylenie orbity. W 2025 roku sonda Solar Orbiter po raz pierwszy przejdzie w minie Słońce z nachyleniem orbity równym 17º, następnie zwiększając nachylenie do 33º do końca dekady. Pozwoli to zobaczyć jeszcze więcej regionów polarnych Słońca. Dzięki temu, sonda będzie w stanie wykonać pierwsze w historii zdjęcia regionów polarnych Słońca, co ma kluczowe znaczenie dla zrozumienia, jak funkcjonuje nasza gwiazda. Prawdopodobnie będzie możliwe dowiedzieć się, jak lepiej przewidywać okresy burzowej pogody kosmicznej.

Solar Orbiter to kosmiczna misja międzynarodowej współpracy między ESA i NASA.

Opracował: M. Bartoszewski