Mikołajkowa Wenus wysoko na nocnym niebie

Księżyc i Wenus o zmierzchu. Źródło: NASA/Bill Dunford (2019)

W tym tygodniu planeta będzie świecić jasno i... wysoko. Widoczna jest wczesnym wieczorem na zachodnim niebie. Jak ją zobaczyć? To proste.

Przez kilka najbliższych wieczorów warunki do obserwacji Wenus będą bardzo dobre. Pośpieszmy się i skorzystajmy z okazji, bo już niebawem zacznie ona kryć się za Słońcem! Ta pełna wulkanów, prawdziwie piekielna planeta będzie teraz świecić o zmierzchu na dużej wysokości ponad horyzontem. Jest w fazie wąskiego sierpa, co możemy dostrzec już przez lornetkę. Jest też tak jasna (-4,4), że widać ją bez trudu gołym okiem, i to nawet w środku miasta. Może przyćmić niemal wszystko dookoła na niebie – oprócz Księżyca.

Między 6 a 10 grudnia można zresztą zobaczyć jednej nocy, a w zasadzie już wczesnym wieczorem, całą paradę planet. W Krakowie już po godzinie 16 po kolei na niebie pojawiają się Wenus, Saturn i Jowisz. Poprzedzający je sierp Księżyca może posłużyć jako jasny przewodnik po polowaniu na planety. Powodem, dla którego wszystkie planety są często tak blisko siebie na niebie, jest to, że krążą one wokół Słońca mniej więcej w tej samej płaszczyźnie, zwanej płaszczyzną ekliptyki.

Położenie Wenus, Księżyca, Jowisza i Saturna na nocnym niebie 6 grudnia 2021 roku po gdzinie 16 nad Małopolską. Źródło: Stellarium.
Na ilustracji: Położenie Wenus, Księżyca, Jowisza i Saturna na nocnym niebie ponad Małopolską 6 grudnia 2021 roku po godzinie 16. Źródło: Stellarium.

Nasza sąsiednia i najbliższa Ziemi planeta będzie już za około tydzień coraz bardziej zbliżać się do horyzontu, niemal całkiem znikając pod nim jeszcze przed Nowym Rokiem. Wprawdzie pojawi się nad horyzontem ponownie pod koniec stycznia, ale tuż przed wschodem Słońca, jako Gwiazda Poranna. Wenus nie powróci na wieczorne niebo aż do grudnia przyszłego roku! Śpieszmy się zatem.

Gdy będziemy jej wyczekiwać, możemy jednak śledzić bogactwo nowych misji kosmicznych, jakie planuje się wysłać w kierunku tej planety w nadchodzących latach.

Źródło: Space.com/Stellarium