Wpływ podróży międzygwiezdnych na człowieka – webinar

IXS Enterprise - wizja artystyczna

Ludzkość coraz śmielej bada kosmos. Planowane są pierwsze misje międzygwiezdne, na razie przy pomocy automatycznych sond. Ale coraz częściej naukowcy wybiegają myślą w przyszłość i zastanawiają się, czy ludzie będą mogli polecieć do innych gwiazd. Jeśli tak, to jak takie podróże zmienią człowieka. Na to pytanie będą chcieli odpowiedzieć goście webinaru 15 lutego 2022 r. o godz. 17:30 pt. Podróże międzygwiezdne i ich wpływa na człowieka a transhumanizm.

Na portalu Uranii pisaliśmy już o pierwszych pięciu sondach (Voyager 1 i 2, Pioneer 10 i 11 oraz New Horizons), które opuściły Układ Słoneczny, o pierwszej planowanej misji poza granicę heliosfery nazwanej „Interstellar Probe” czy o misji „Breakthrough Starshot” do Alfa Cenuauri. Ale do tej pory nie było nic o misjach międzygwiezdnych z udziałem ludzi.

Jak na razie jest to domena filmu i literatury science fiction. Ale coraz częściej miłośnicy badania kosmosu z różnych środowisk zastanawiają się, jak to było, gdyby do innych gwiazd mogli polecieć ludzie. Czy podróże międzygwiezdne będą możliwe w bliższej lub dalszej przyszłości, czy raczej pozostaną tylko nierealnym marzeniem? Czy będziemy badać kosmos tylko przy pomocy automatycznych sond, wyposażonych w sztuczną inteligencję? Czy może jednak ludzkość znajdzie sposób, aby badać kosmos osobiście? A jeśli będzie możliwe naoczne badanie kosmosu, to jakie zmiany będą musiały zajść w biologicznej strukturze człowieka, aby umożliwić nam kosmiczne wyprawy? Czy rozwiązaniem może być: ingerencja w genom człowieka i dostosowywanie go do nowego środowiska albo cyborgizacja? A może uda się nam opracować takie technologie, które pozwolą ludzkości na pozostanie ludzkością i jednoczesną eksploatację kosmosu, tak jak ma to miejsce np. w serialu Star Trek?

15 lutego (wtorek) o godz. 17:30 podczas webinaru Podróże międzygwiezdne i ich wpływa na człowieka a transhumanizm* organizatorzy wydarzenia czyli Stowarzyszenie InnSpace, Polska Fundacja Fantastyki Naukowej oraz Polskie Stowarzyszenie Transhumanistyczne wraz z zaproszonymi do studia gośćmi, postarają się odpowiedzieć na pytanie o wpływ podróży międzygwiezdnych na kondycję człowieka z punktu widzenia nauki, transhumanizmu oraz literatury science fiction.

W wydarzeniu wezmą udział:

• Ewa Borowska – Prezeska Extremo Technologies, doktorantka na Uniwersytecie Warszawskim, reprezentująca Stowarzyszenie Innspace.
  • Łukasz Marek Fiema – Pisarz i publicysta, przewodniczący Rady Nadzorczej Polskiej Fundacji Fantastyki Naukowej.
  • Mateusz Łukasiak – Prezes Polskiego Stowarzyszenia Transhumanistycznego i członek Rady Nadzorczej Polskiej Fundacji Fantastyki Naukowej.
  • dr Marcin Kowalczyk Kulturoznawca, członek Rady Programowej Polskiej Fundacji Fantastyki Naukowej.

Webinar poprowadzi Małgorzata Popiel, sekretarz Stowarzyszenia Innspace.

*Dlaczego kosmos i transhumanizm są bliskimi sobie tematami?

Opuszczenie przytulnej Ziemi, misje kosmiczne i życie w sztucznych habitatach niesie za sobą ogromne komplikacje i koszty dlatego, że nasze ciała mają bardzo konkretne oczekiwania co do warunków zdrowego i optymalnego funkcjonowania. Problem ten możemy rozwiązywać próbując dostosowywać otoczenie do wymagań naszego ciała, ale jak zaczęli zwracać uwagę autorzy SF od połowy XX w. być może rozsądniejszym, a być może nawet koniecznym warunkiem eksploracji kosmosu będzie modyfikacja samych astronautów. Transhumanizm jest ideą mówiącą o tym, że nie powinniśmy traktować obecnego stanu gatunku ludzkiego w kategorii „osiągniętego celu”, ale raczej procesu który nie zakończył się, a dzięki zarówno ewolucji biologicznej jak i nowym narzędziom technologicznym będzie mógł być pchnięty w kierunku, który uznamy za słuszny. Transhumanizm podkreśla zatem konieczność dyskusji na takie tematy jak genetyczna, mechaniczna czy farmakologiczna modyfikacja człowieka tak, aby mógł w sposób optymalny spełniać wyznaczane sobie cele. Zadaje również pytania związane z interakcjami człowieka z technologią, ich wzajemnymi stosunkami i wpływami oraz szukaniem i definiowaniem granicy modyfikacji za którą nie zobaczymy już człowieka.

Wydarzenie można śledzić na Facebooku pod linkiem.

Źródło: PFFN