Wymiana załóg na chińskiej stacji Tiangong

shenzhou 14 i shenzhou 15

Chiny przeprowadziły udany lot załogowy na swoją stację kosmiczną Tiangong. 29 listopada 2022 roku z kosmodromu Jiuquan wystartowała rakieta Długi Marsz 2F ze statkiem Shenzhou 15 z trzema astronautami na pokładzie. Po raz pierwszy na orbicie znalazło się sześcioro chińskich astronautów.

Lot rozpoczął się dokładnie o 16:08 czasu polskiego (w Chinach była już 22:08). Wszystkie stopnie rakiety działały prawidłowo i statek Shenzhou 15 został wypuszczony przez górny człon rakiety na orbicie wstępnej. Następnie statek już za pomocą własnego napędu rozpoczął serię manewrów synchronizujących się z orbitą i położeniem stacji i zbliżających do niej. Dokowanie nastąpiło już niecałe siedem godzin później. Shenzhou 15 zadokował do przedniego portu modułu Tianhe o 22:42 czasu polskiego.

Start rakiety Długi Marsz 2F z misją Shenzhou 15. Zdjęcie wykonano z długim czasem naświetlania. Źródło: Xinhua/Lian Zhen

Załoga Shenzhou 15

Shenzhou 15 to już trzecia długoterminowa ekspedycja na stacji Tiangong i ogólnie czwarta załoga, która weszła na jej pokład. Po raz pierwszy wymiana odbywała się w trakcie, gdy poprzednia załoga (Shenzhou 14) nadal znajdowała się na orbicie. Jest to możliwe, bo teraz Tiangong składa się już z trzech modułów i może jednocześnie przez krótki czas pomieścić sześć astronautów.

W skład misji Shenzhou 15 weszli:

Fei Junlong – dowódca misji, wybrany na chińskiego astronautę w pierwszym naborze w 1998 roku. Przed kosmiczną karierą był pilotem i inspektorem technicznym w chińskim lotnictwie wojskowym. Przeszedł do historii jako drugi Chińczyk w kosmosie, lecąc samotnie w misji statku Shenzhou 6 w 2005 roku. To jego drugi lot.

Deng Qingming – specjalista misji, wybrany na chińskiego astronautę również w 1998 roku. Wcześniej latał jako pilot myśliwców w siłach zbrojnych Chin. T jego pierwszy lot w kosmos. Do tej pory pozostawał jednym z wybranych w 1998 roku astronautów, który nie brał jeszcze udziału w żadnej misji.

Zhang Lu – specjalista misji, astronautą został w drugim chińskim naborze w 2010 roku. Podobnie jak jego współtowarzysze latał myśliwcami. To jego pierwsza podróż kosmiczna.

Start misji Shenzhou 15 na rakiecie Długi Marsz 2F. Źródło: Xinhua/Li Gang

O misji

W 2022 roku zakończono budowę chińskiej wielomodułowej stacji kosmicznej Tiangong. Najpierw na orbitę poleciał główny moduł Tianhe, potem polecieli do niego astronauci w ramach misji Shenzhou 13, a po ich powrocie – misja Shenzhou 14, która przebywała na stacji do teraz. W trakcie ich pobytu do stacji dołączyły dwa kolejne moduły: Wentian w lipcu i Mengtian w październiku.

Podczas misji Shenzhou 14 przeprowadzono trzy spacery kosmiczne w celu integracji nowych modułów. Ostatnio, w listopadzie, zrealizowano też misję towarową Tianzhou 5 z zaopatrzeniem dla załogi, sprzętem konserwacyjnym, eksperymentami i paliwem dla stacji.

Astronauci będą kontynuować przygotowywanie stacji do pracy, ale znajdą też czas na eksperymenty naukowe i testy technologii. Podczas tej ekspedycji wykonane zostaną cztery spacery kosmiczne.

2 grudnia na Ziemię powróci trzyosobowa załoga misji Shenzhou 14.

Na podstawie: Xinhua/NSF