Wyślij swoje imię na Marsa na łaziku Mars 2020

Bilet na misję Mars 2020.

NASA zachęca do bardziej osobistego udziału w przyszłej misji marsjańskiej Mars 2020 – można zgłosić swoje imię i nazwisko, które zostanie zapisane na specjalnym chipie i w tej formie poleci na Marsa. Zgłosiło się już prawie 6 milionów osób!

21 maja amerykańska agencja kosmiczna ogłosiła rozpoczęcie zbierania zgłoszeń imion do wysłania wraz z planowaną misją łazika marsjańskiego Mars 2020. Termin nadsyłania zgłoszeń mija 30 września 2019 roku, ale na moment pisania tego tekstu licznik wskazywał, iż zgłoszenia dokonało już ponad 5 milionów 700 tysięcy osób.

Zgłoś swoje imię na stronie NASA

Misja Mars 2020 ma wystartować z Ziemi w lipcu 2020, a na powierzchni Czerwonej Planety łazik wyląduje w lutym 2021 roku. Celami naukowymi będą poszukiwania śladów dawnego życia mikrobiologicznego, badania klimatu i geologii, a dodatkowo pobrane zostaną próbki, które następnie mają być przetransportowane na Ziemię.

Inicjatywa NASA jest kontynuacją podobnych projektów z poprzednich misji kosmicznych. Jeśli ktoś brał udział w jednej z wcześniejszych akcji, posiada konto Frequent Flyers na stronie NASA, na którym znajdują się „bilety” i zebrane „mile”. Z kolei zgłaszający się po raz pierwszy mogą takie założyć.

Dla przykładu, w ramach misji InSight z okazji wysłania swojego imienia na Marsa skorzystały 2 miliony osób. Teraz będzie to wielokrotnie większa liczba (już jest trzykrotnie większa). „Lecąc" na pokładzie łazika Mars 2020 można będzie „zarobić" około 300 milionów mil.

Jak dokładnie będzie wyglądało uwiecznienie imion? Zostaną one naniesione na krzemowy chip w taki sposób, że linijki tekstu będą miały rozmiary 75 nanometrów – to jedna tysięczna grubości ludzkiego włosa. Na jednym chipie zmieści się ponad milion imion, ale wygląda na to, że NASA będzie musiała przygotować co najmniej kilka chipów. Chipy będą chronione pod szklaną pokrywą.