Wystartowała misja do Merkurego

img

Dziś w nocy rozpoczęła się misja sondy BepiColombo - pierwszego europejskiego próbnika do Merkurego. W drogę do najbliższej Słońcu planety Układu Słonecznego zabrała sondę rakieta Ariane 5.

Relacja ze startu

Start misji odbył się z kosmodromu Kourou w Gujanie Francuskiej. Rakieta Ariane 5 wystartowała z sondą na szczycie w sobotę o 3:45 czasu polskiego. Lot przebiegł pomyślnie i po 27 minutach sonda została wypuszczona przez rakietę.

Europejska Agencja Kosmiczna potwierdziła udany start misji i nawiązanie komunikacji ze statkiem. Teraz inżynierowie sprawdzą działanie wszystkich podsystemów sondy i za trzy dni rozpoczną fazę rejsową, czyli etap misji, w którym sonda leci do swojego celu.

O misji

BepiColombo to wspólna misja Europejskiej Agencji Kosmicznej ESA i japońskiej JAXA. Do tej pory Merkurego odwiedziły jedynie dwie sondy kosmiczne. W latach 70. pierwsze obrazy planety dostarczyła amerykańska misja Mariner 10, a w latach 2011-2015 na jej orbicie znajdował się statek MESSENGER.

Sonda BepiColombo to jedna z flagowych europejskich misji kosmicznych. Statek składa się z dwóch oddzielnym próbników, które oddzielą się już po dotarciu do Merkurego. Europejski Mercury Planetary Orbiter będzie badał badał planetę na orbicie o wymiarach 400 na 1500 km, natomiast japoński Mercury Magnetospheric Orbiter wejdzie na eliptyczną orbitę i zbada magnetosferę planety.

Misji zajmie dotarcie do Merkurego 7 lat. W tym czasie w celu dotarcia do planety będzie używała napędu jonowego i asyst grawitacyjnych Ziemi, Wenus i samego Merkurego. Pierwszy taki bliski przelot obok Ziemi zaplanowany jest na 6 kwietnia 2020 roku.

>> Więcej o misji <<

W budowie sondy brali udział inżynierowie z Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk. Są oni autorami jednego  z podsystemów urządzenia optycznego MERTIS - modułu celowania osi optycznej instrumentu.

Więcej o polskim udziale w misji

Był to 23. lot rakiety Ariane 5 z naukową misją. W przeciągu najbliższych dwóch dni powinniśmy dostać pierwsze fotografie wykonane przez sondę. Za około dwa miesiące statek powinien po raz pierwszy odpalić swój silnik jonowy T6.

Źródło: ESA/NS

Na zdjęciu: Start misji BepiColombo na rakiecie Ariane 5. Źródło: ESA/CNES/Arianespace.