Za kilka dni Marsa przywitają trzy nowe misje

img

Już za 11 dni na Marsie wyląduje kolejny amerykański łazik. Ale dużo wcześniej, bo już 9 lutego, do Czerwonej Planety dotrze arabska sonda Al Amal, a dzień później chińska misja Tianwen 1.

Na kilka dni przed dotarciem do Marsa nowych misji przypominamy, co każda z nich chce zrobić.

9 lutego – Al Amal

Pierwsza na Marsa dotrze sonda Zjednoczonych Emiratów Arabskich Al Amal. Pierwszy arabski statek międzyplanetarny 9 lutego odpali swój napęd na 27 minut, żeby wyhamować na orbicie wokół planety.

Jeżeli planowana i budowana przez 7 lat misja się powiedzie, Zjednoczone Emiraty Arabskie trafią do elitarnego grona państw/agencji, które dotarły z powodzeniem na Marsa. Do tej pory sztuka ta udała się Stanom Zjednoczonym, Związkowi Radzieckiemu, Europejskiej Agencji Kosmicznej i Indiom.

Sonda Al Amal (znana też pod angielską nazwą Hope, czyli Nadzieja) została zbudowana przez dubajskie Centrum Kosmiczne im. Mohammeda bin Rashida we współpracy z amerykańskimi uczelniami: Uniwersytetem Kolorado w Boulder i Uniwersytetem Kalifornijskim w Berkeley.

Zobacz też: Więcej o misji Al Amal

Głównym zadaniem misji będzie badanie marsjańskiej atmosfery. Statek został wyposażony w trzy instrumenty naukowe: multispektralną kamerę EXI działającą w świetle widzialnym i ultrafioletowym, spektrometr dalekiego ultrafioletu EMUS oraz spektrometr skaningowy EMIRS działający w podczerwieni.

Naukowymi celami misji będzie badanie dynamiki marsjańskiej atmosfery, jej interakcji z przestrzenią kosmiczną i wiatrem słonecznym. Naukowcy będą chcieli znaleźć związek między obecną pogodą na Marsie a jego pradawnym klimatem. Będą chcieli lepiej zrozumieć mechanizmy, które stoją za ucieczką wodoru i tlenu z atmosfery planety i które przyczyniły się kiedyś do wyschnięcia Czerwonej Planety.

Sonda ma trafić na wysoką orbitę eliptyczną o wymiarach 22 000 x 44 000 km i inklinacji 25 stopni. Badania naukowe mają rozpocząć się w maju 2021 roku.

10 lutego – Tianwen 1

Dzień później do sondy Al Amal dołączy na orbicie wokół Marsa chińska misja Tianwen 1 – również pierwsza dla Państwa Środka wyprawa międzyplanetarna. Statek wykona manewr hamujący, który umieści go na wstępnej orbicie o wymiarach 400 km na 180 000 km i inklinacji 11 stopni.

4 lutego sonda wykonała ostatni manewr korekcyjny. Wszystkie systemy w statku działają poprawnie.

Tianwen 1 to nie tylko sonda okrążająca Marsa. Prawdopodobnie w maju statek wypuści lądownik z łazikiem, które wykonają próbę lądowania w Utopia Planitia – ogromnej równinie w Utopia – największym znanym basenie uderzeniowym w Układzie Słonecznym.