Zakrycie Wenus przez Księżyc

Zakrycie Wenus przez Księżyc 19.06.2020 r.

19 czerwca czeka nas ciekawe zjawisko astronomiczne: zakrycie Wenus przez Księżyc. Niestety, nie będzie najłatwiejsze do obserwacji, gdyż wystąpi w trakcie dnia, a obserwowane obiekty są położone blisko Słońca.

Zdarza się, że Księżyc w swoim ruchu po niebie co jakiś czas zakrywa jasne gwiazdy albo planety. Jutro będzie okazja obserwacji, jak Wenus chowa się za tarczą Srebrnego Globu.

Zjawisko nastąpi w trakcie dnia. Rozpocznie się o godzinie 10.16, gdy Wenus skryje się za jasnym brzegiem Księżyca, a zakończy o 11.00 ukaże się ponownie zza ciemnego brzegu. Podane momenty dotyczą Warszawy, w innych miejscach w naszym kraju mogą różnić się do kilkunastu minut.

Do obserwacji będziemy potrzebowali lornetki lub teleskopu. Księżyc będzie bliski nowiu, z oświetlonymi 4% tarczy. Co ciekawe, również Wenus będzie w podobnej fazie  jeśli użyjemy teleskopu z kilkudziesięciokrotnym powiększeniem, to zobaczymy sierp planety.

Z uwagi na niedużą odległość na niebie od Słońca koniecznie trzeba zachować ostrożność, aby przypadkiem nie skierować teleskopu lub lornetki na naszą dzienną gwiazdę (co grozi uszkodzeniem, a nawet utratą wzroku). Najbezpieczniej ustawić się w takim miejscu, aby Słońce było zasłonięte, na przykład przez jakiś budynek.

Więcej o tym, jak zlokalizować na jutrzejszym dziennym niebie Księżyc i Wenus, można posłuchać w multimedialnym kalendarzu astronomiczny na czerwiec 2020 roku. O zakryciu Wenus przez Księżyc mowa w minucie 6:27.

Na ilustracji: Położenie obiektów podczas zakrycia Wenus przez Księżyc w dniu 19.06.2020 r. Źródło: Stellarium.