Zdjęcia komety 252P/LINEAR z obracającym się strumieniem pyłu

Kometa 252P/LINEAR
Amerykańska agencja kosmiczna NASA opublikowała zdjęcia komety 252P/LINEAR, na których widać jak strumień pyłu obraca się razem z kometą. Kometa przeleciała kilka milionów kilometrów od Ziemi pod koniec marca 2016 r.

Zdjęcia zostały wykonane 4 kwietnia 2016 r., gdy kometa znajdowała się 14 milionów kilometrów od Ziemi. Jest to najbliższy po Księżyc obiekt astronomiczny sfotografowany przez Kosmiczny Teleskop Hubble'.

Fotografie są na tyle dokładne, że widać jak razem z rotacją komety obraca się strumień pyłu wyrzucany z jądra. Samego jądra natomiast nie widać, gdyż jest zbyt małe, oceniane na kilkaset metrów średnicy. Obrót pyłowego dżetu można porównać do strumienia wody wyrzucanego przez obracający się zraszacz trawnika.

Kometa 252P/LINEAR znalazła się najbliżej Ziemi 21 marca 2016 r. Dzieliła nas wtedy od niej odległość około 5,3 miliona kilometrów czyli 14 razy dalej niż Księżyc. Aktualnie kometa oddala się od Słońca i powróci w 2021 roku, ale wtedy nie będzie przelatywać już tak blisko naszej planety. Okres orbitalny 252P/LINEAR wynosi 5,33 roku. Komete odkryto 7 kwietnia 2000 roku w ramach obserwacji prowadzonych w projekcie LINEAR.

Kometa 252P/LINEAR sfotografowana 4 kwietnia 2016 r. za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a. Źródło: NASA, ESA, J.-Y. Li (Planetary Science Institute).