Ziemia widziana z Marsa

Jedne z najnowszych zdjęć naszej planety oraz Księżyca pochodzą z potężnego teleskopu umieszczonego na orbicie Marsa. Widać na nim dobrze zarysy ziemskich kontynentów i rozmiary naszego satelity w porównaniu z wielkością ziemskiego globu.

Na widocznym tu zdjęciu Ziemi widzianej z Marsa połączono dwie osobne ekspozycje z 20 listopada 2016 roku, wykonane za pomocą instrumentu High Resolution Imaging Science Experiment (HiRISE) zainstalowanego na sondzie NASA Mars Reconnaissance Orbiter. Były to zdjęcia kalibracyjne dla danych naukowych, które mają być w niedalekiej przyszłości zbierane przez HiRISE – wybrano za ich cel właśnie zwróconą ku Ziemi stronę Księżyca ze względu na to, że jej jasność jest dobrze znana i mogła być łatwo porównana z obserwacjami.

Otrzymany w ten sposób widok Ziemi i Księżyca zachowuje prawidłowe pozycje i rozmiary tych dwóch ciał względem siebie. Odległość między nimi jest około trzydzieści razy większa od średnicy Ziemi. Ziemia i Księżyc wydają się być tu jednak bliższe siebie niż w rzeczywistości. Jest tak, ponieważ obserwacja została celowo zaplanowana na czas, gdy Księżyc znajdywał się niemal bezpośrednio za Ziemią z punktu widzenia obserwatora na powierzchni Marsa. Dzięki temu możliwe było uchwycenie „jasnej”, ustawionej względem Ziemi półkuli Księżyca.

Czerwonawy kształt na zdjęciu, położony w pobliżu środka tarczy naszej planety, to Australia. W momencie wykonywania tej barwnej fotografii Mars znajdował się w odległości około 205 milionów kilometrów od Ziemi.

Wyposażona w czułą kamerę cyfrową HiRISE oraz pięć innych instrumentów Sonda Mars Reconnaissance Orbiter bada Marsa od roku 2006. Główne cele misji to poszukiwanie podziemnych złóż wody, badanie obecnego klimatu Czerwonej Planety i próby rekonstrukcji jej klimatu sprzed milionów lat, oraz wytypowanie miejsc lądowania dla przyszłych misji automatycznych i wypraw załogowych na Marsa. Sonda MRO jest najnowocześniejszym pojazdem kosmicznym, jaki kiedykolwiek został wysłany z Ziemi na orbitę Marsa – według naukowców ma ona szansę zebrać więcej informacji niż wszystkie poprzednie misje marsjańskie razem wzięte! Więcej informacji o niej można znaleźć tutaj.

Źródło: NASA, Martin Perez