Gaia Vari – i ty klasyfikuj najciekawsze obiekty zmienne!

Gaia Vari - grafika

Wszystkich miłośników astronomii zachęcamy do udziału w nowym projekcie społecznościowym: Gaia Vari. Pierwsze spotkanie na temat projektu już dziś (30 marca 2023 roku) online.

Polskie Towarzystwo Astronomiczne (PTA) zaprasza zainteresowane osoby do udziału w dzisiejszym spotkaniu na temat projektu Gaia Vari, które współorganizuje z Polskim Towarzystwem Miłośników Astronomii (PTMA) Warszawa (link poniżej). Aby wziąć udział w spotkaniu, należy wysłać zgłoszenie na adres warszawa.ptma@gmail.com.

Projekt społecznościowy Gaia Vari to nowa, ciekawa inicjatywa finansowana przez Europejską Agencję Kosmiczną (European Space Agency – ESA). Ma na celu wsparcie procesu klasyfikacji gwiazd zmiennych obserwowanych przez sondę kosmiczną Gaia, a pomóc w tym może... każdy z nas. Projekt realizowany jest na znanej platformie Zooniverse, największym portalu skupiającym projekty citizen science (nauki obywatelskiej) z całego świata.

Gaia to misja ESA badająca Drogę Mleczną i sąsiadujące z nią obszary w celu stworzenia dokładniejszej trójwymiarowej mapy naszej kosmicznej okolicy. Skanując przestrzeń Galaktyki, teleskopy Gai monitorują zmienność ponad dwóch miliardów obiektów kosmicznych, dostarczając niezwykle cennych danych. Aby przetworzyć ich ogromną ilość, konsorcjum Gaia zaprojektowało proces automatycznej klasyfikacji obiektów zmiennych. Mechanizm ten nie jest jednak perfekcyjny, dlatego naukowcy potrzebują pomocy miłośników astronomii, aby go usprawnić. Zadaniem uczestników Gaia Vari będzie klasyfikacja gwiazd zmiennych, identyfikacja tych niepoprawnie sklasyfikowanych oraz poszukiwanie obiektów o szczególnych cechach. Członkowie społeczności Gaia Vari mają unikalną szansę na odkrycie najbardziej interesujących obiektów – perełek ukrytych w morzu danych obserwatorium kosmicznego Gaia

Aktualnie rozpoczyna się  pierwsza z trzech kampanii projektu na platformie Zooniverse. W kolejnych miesiącach projekt będzie uzupełniany o nowe zestawy danych z misji Gaia. Rejestracja na portalu Zooniverse jest otwarta i darmowa dla każdej osoby chcącej wziąć udział w projekcie. Kolejnym kampaniom projektu będą towarzyszyły dodatkowe materiały edukacyjne, opracowane w celu wsparcia społeczności Gaia Vari i przybliżenia zagadnień astronomicznych różnym grupom odbiorców.

Jeśli chcesz poznać metody klasyfikowania między innymi gwiazd zmiennych i realnie przyczynić się do powstania największego katalogu takich obiektów, a być może także odkryć nowe, ciekawe obiekty ukryte w morzu kosmicznych danych, zapisz się do Gaia Vari już dziś!

Gaia Vari - przykład instrukcji