Zostań w domu - 8 rzeczy, które możesz robić jako miłośnik astronomii

img

Portal Urania - Postępy Astronomii dołącza się do apelu o pozostawanie w domu w najbliższym czasie jeśli tylko to możliwe. Opracowaliśmy dla czytelników listę ciekawych zajęć, pozycji literackich i artykułów, które pomogą ciekawie spędzić czas miłośnikom astronomii i technologii kosmicznych.

Pomóż naukowcom odkrywać kosmos!

Chcesz aktywnie spędzić czas w domu i pomóc naukowcom w klasyfikowaniu zjawisk i obiektów astronomicznych? Do tego służy platforma Zooniverse.

Zdjęcie: NASA/JPL/UArizona

Na stronie można na przykład pomóc w klasyfikowaniu egzotycznych formacji terenowych w okolicach bieguna południowego Marsa. Nie trzeba być przy tym geologiem. Wszystkiego nauczysz się w kilkanaście minut na portalu! Twoim zadaniem będzie analiza zdjęć z kamery Context Camera na sondzie Mars Reconnaissance Orbiter. Dzięki Tobie niektóre z wybranych miejsc zostaną później dokładniej zbadane przez dokładniejszą kamerę HiRISE.

Link do projektu

A może chciałbyś dokonać kolejnego spektakularnego odkrycia w programie Galaxy Zoo? Tam Twoim zadaniem będzie klasyfikacja kształtów galaktyk. Jeśli wejdziesz we wprawę i będziesz naprawdę szybki możesz niektóre z galaktyk zobaczyć jako pierwszy człowiek na Ziemi!

Zdjęcie: ESA/NASA

Skoro już mowa o klasyfikacji galaktyk - może masz ochotę pomóc astronomom w odkrywaniu ich morfologii na falach radiowych, w danych z przeglądu LOFAR? Dzięki temu możesz przy okazji zostać odkrywcą supermasywnych czarnych dziur. Zapraszamy do LOFAR Radio Galaxy Zoo. To nowy i ciekawy projekt, w którym biorą udział także liczni naukowcy z Polski!

lofar galaxy zoo

Zdjęcie: Aleksandar Shulevski, Erik Osinga & The LOFAR surveys team

Jeżeli interesują Cię asteroidy przemykające niedaleko Ziemi to świetnym projektem jest Hubble Asteroid Hunter. Twoim zadaniem będzie wtedy przegląd archiwalnych zdjęć z Kosmicznego Teleskopu Hubble’a i wyszukiwanie na nich śladów asteroid. Twoja praca przyczyni się do poznania dokładniejszych trajektorii niektórych obiektów, a może nawet odkrycia nowych!

Link do projektu

Dowiedz się więcej o wszechświecie z prawie setki filmów programu Astronarium

Astronarium to polska seria popularnonaukowa o astronomii i kosmosie. Na koncie twórców jest już 95 odcinków i wszystkie są dostępne do obejrzenia za darmo na serwisie YouTube! To kilkadziesiąt godzin materiału po polsku o bardzo wysokiej jakości merytorycznej.

Tutaj odcinek o poszukiwaniu drugiej Ziemi:

Kanał dostępny jest TUTAJ.

Zachęcamy też do odwiedzenia kanału YouTube portalu Uranii, gdzie znajdują się ciekawe rozmowy, relacje z wydarzeń i interesujące materiały, które nie zmieściły się w formacie telewizyjnym programu Astronarium!

Zobacz kosmos jak zawodowi astronomowie!

Zdjęcie: Robert Gendler/ESO.

Może chcesz poeksplorować naszą galaktykę? Europejska misja Gaia wykonała najdokładniejszą trójwymiarową mapę Drogi Mlecznej, jednocześnie badając jej skład, strukturę i ewolucję. Misja zmierzyła łącznie pozycje, jasności, kolor i prędkości ponad miliarda gwiazd! W poniższej wizualizacji możecie dowiedzieć się więcej o ogromie zebranych danych.

Zobacz tutaj wizualizację!

Lektura aktualności na naszym portalu!

img

Portal Urania to setki artykułów o eksploracji kosmosu rocznie. Cała wiedza dostępna jest za darmo. Odwiedź naszą stronę i poczytaj o najnowszych odkryciach i przeprowadzanych lotach kosmicznych albo ogranicz się do tematyki, która cię interesuje. Proponujemy na początek parę tagów:

Mars, Księżyc, Kosmologia, Betelgeza, Egzoplanety

Czasopismo Urania - Postępy Astronomii

Urania - Postępy Astronomii to też drukowany dwumiesięcznik poświęcony upowszechnianiu wiedzy astronomicznej. Jego historia sięga jeszcze czasów przedwojennych. Odwiedź nasze archiwum, gdzie możesz przeczytać pełne wersje numerów naszego czasopisma od 1920 do 2011 roku!

Archiwum czasopism Urania - Postępy Astronomii

Najnowsze numery Uranii możesz kupić w wersji cyfrowej! Są dostępne na stronie Google Play.

Oficjalne kanały YouTube agencji kosmicznych NASA i ESA

Świetnym źródłem wiedzy o kosmosie i misjach są kanały YouTube amerykańskiej agencji kosmicznej NASA i europejskiej ESA. Zachęcamy do zapoznania się z materiałami wideo tam udostępnianymi.

Sami przygotowaliśmy też krótką listę ciekawych filmów z obu kanałów.

Obejrzycie tam obrazy z Księżyca, Marsa, wycieczkę po łazience na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, udane starty rakiet Falcon 9 firmy SpaceX i ich pierwsze nieudane lądowania oraz odtworzony historyczny spacer kosmiczny misji Apollo 11!

Astronomiczne zdjęcia dnia

Zachęcamy do odwiedzin polskiej, oficjalnej kopii serwisu Astronomy Picture Of the Day. Codziennie prezentowane są tam zdjęcia związane z astronomią z krótkim opisem. Serwis prezentuje fotografie od 1995 roku!

Zobacz APOD.pl

Niebo w różnym świetle

Zdjęcie: ESA Sky.

Dla bardziej zaawansowanych miłośników astronomii polecamy eksplorację nieba za pośrednictwem serwisu ESA Sky. Jest to interaktywny atlas nieba, w którym można eksplorować tysiące obiektów, w różnym świetle, zarejestrowane przez różne teleskopy kosmiczne. Dla nowych użytkowników polecamy zapoznanie się z serią filmów instruktażowych w języku angielskim, udostępnionych w serwisie YouTube.

Spożytkujmy dobrze czas w najbliższe dni. Pozostawanie w domu nie musi oznaczać nudy i nicnierobienia!