Dodane przez grabianski - 02 lis 2017

Astronauci znajdujący się na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej zebrali kolejne plony roślin hodowanych w ramach eksperymentu Veggie. Do pracy przygotowywana już jest największa do tej pory platforma roślin, która będzie wymagała znikomej pracy ze strony załogi stacji. W cotygodniowym podsumowaniu wydarzeń związanych z działaniem ISS opisujemy też przeprowadzone ostatnio badania i piszemy o ciekawym telefonie do załogi z Ziemi.

Poprzedni odcinek cyklu o ostatnim w październiku spacerze kosmicznym, eksperymentach z tkanką płucną i budowie rakiety NASA SLS

Po zakończonych spacerach kosmicznych, załoga Międzynarodowej Stacji Kosmiczna wróciła już w pełnym wymiarze do codziennych zajęć naukowych i konserwacyjnych na pokładzie kompleksu.

W środku ubiegłego tygodnia obecny dowódca stacji Randy Bresnik rozmawiał online z ukraińskimi uczniami o tym jak wygląda życie i obowiązki astronautów na orbicie wokół Ziemi. W czwartek do stacji zadzwonił papież Franciszek. Za pośrednictwem tłumaczącego astronauty włoskiego Paolo Nespoliego każdy członek załogi opowiedział głowie Kościoła katolickiego o swojej pracy na orbicie i wymienił się swoimi poglądami na temat miejsca człowieka we Wszechświecie.

Na początku tego tygodnia załoga zebrała część plonów różnych gatunków sałaty i kapusty z platformy hodowli roślin na orbicie Veg-03. Największa do tej pory platforma do hodowli roślin została w tym samym czasie zainstalowana w uniwersalnej szafie eksperymentalnej EXPRESS. Więcej piszemy o tym poniżej.

Załoga przygotowuje się też jednocześnie do przylotu towarowej kapsuły Cygnus OA-8. Cumowanie statku ze stacją planowane jest na 11 listopada.

Rośliny w kosmosie

27 października Joe Acaba z NASA wykonał 6. zbiory w historii Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Po raz pierwszy w laboratorium Veg-03D hodowane były jednocześnie trzy różne gatunki roślin. Joe wyciął około połowę z dostępnych liści. Reszcie pozwolono rosnąć do kolejnych zbiorów.

Po zbiorach załoga przystąpiła do instalacji największej do tej pory platformy hodowli roślin na orbicie. W jednej z szaf EXPRESS znajdujących się w japońskim module Kibo, zainstalowano APH (Advanced Plant Habitat).

APH to całkowicie zamknięty system z pełną kontrolą środowiska, w którym przyjdzie rosnąć roślinom. Komora wyposażona jest w dużą ilość różnokolorowych diód LED i 180 sensorów, które będą dostarczać rzeczywistych danych dotyczących temperatury, udziału tlenu czy poziomu wilgotności wewnątrz roślinnego habitatu.

Po przejściu testów integracyjnych, astronauci posadzą wewnątrz modułu pierwsze testowe rośliny. Będą one następnie hodowane zdalnie przez ponad miesiąc. Zespół w tym czasie oceni jak platforma radzi sobie z utrzymaniem efektywnego wzrostu roślin, recyklingiem wody i utrzymaniem zdrowej dla roślin atmosfery wewnątrz komory.

Jeśli testy się powiodą, pierwsze rośliny do eksperymentu oznaczonego PH-01 przylecą na stację w 9. kapsule towarowej Cygnus.

Nauka na stacji

Jeden z członków załogi stacji zakończył trwającą 36 godzin sesję zbierania danych do badania Circadian Rhythms. Warunki nieważkości i zmniejszone odczucie cyklu dobowego wpływa na astronautów i ich sen. Naukowcy chcą zrozumieć jak takie warunki wpływają na ludzki zegar biologiczny i jak ewentualnie zapobiegać negatywnym zmianom wywołanym przebywaniem na orbicie.

Paolo Nespoli z Europejskiej Agencji Kosmicznej zainstalował kanistry będące częścią eksperymentu JAXA PCG. Japońska Agencja Kosmiczna wraz z rosyjskimi partnerami i podmiotami prywatnymi przygotowała serię próbek, które zostaną teraz na orbicie poddane krystalizacji w wysokiej jakości kryształy białek.

Brak efektów działania grawitacji umożliwia badaczom wolniejsze tworzenie kryształów o znacząco większej jakości. Wyniki badania mają wymierny wpływ na rozwój lekarstw i rozmaitych działów przemysłu chemicznego.

Na zdjęciu: Trzy różne gatunki roślin rosnące w jednej komorze Veggie na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Część z widocznych na zdjęciu liści została już wycięta przez astronautów. Źródło: NASA/ISS.