Już po raz kolejny do polskich szkół zawitają kosmiczne projekty! Uczniowie i uczennice będą pracować nad stworzeniem minisatelitów zdolnych do przeprowadzenia misji badawczej. Gotowe CanSaty odbędą swój lot na rakiecie sondującej w kwietniu 2019.
Konkurs organizuje Europejskie Biuro Edukacji Kosmicznej ESERO-Polska powołane przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA) aby wspierać nauczanie przedmiotów ścisłych, a także inspirować młodych ludzi do wybierania zawodów związanych z inżynierią i technologią. Polskim partnerem programu jest Centrum Nauki Kopernik.
Czym jest CanSat?
Typowy CanSat to minisatelita mieszczący się w pojemniku wielkości puszki po napoju. Zadaniem uczestników konkursu będzie zaprojektować tę „puszkę” tak, aby zmieścić w niej całe wyposażenie satelity, czyli system zasilania, komputer pokładowy, moduł komunikacji i niezbędne czujniki. Zespoły nie mające doświadczenia ze światem konstruowania dostaną podstawowe komponenty elektroniczne od organizatorów.
Gotowe minisatelity czeka lot na wysokość około dwóch kilometrów na pokładzie rakiety wyprodukowanej przez firmę Bowman Dynamics specjalnie na potrzeby konkursu. Start rakiety odbędzie się w kwietniu 2019 roku na poligonie w Nowej Dębie w Podkarpackiem. Podczas tego lotu zespoły mogą przeprowadzić zaprojektowane przez siebie wcześniej badania bądź przetestować zastosowane rozwiązania technologiczne. Misje CanSatów na przekroju lat pokazują niesamowitą pomysłowość i potencjał drzemiący w uczniach i uczennicach – od badań zanieczyszczenia powietrza, przez testy (zakończone powodzeniem) systemu opadania alternatywnego względem spadochronu, aż po autonomiczny pojazd badawczy badających warunki na nieznanym terenie i przesyłający dane do stacji odbiorczej, dla którego CanSat pełnił rolę lądownika.
Dla kogo?
Konkurs adresowany jest do osób, które skończyły 14 lat, i uczą się w szkole. Zespoły powinny liczyć 4–6 osób oraz posiadać opiekuna/opiekunkę zespołu (edukatora/edukatorkę). W zespole znajdą się role zarówno dla osób zainteresowanych elektroniką czy programowaniem, jak i tych o zacięciu badawczym bądź medialnym. Wynika to z kompleksowości konkursu, który stawia przed uczestni(cz)kami zadanie przeprowadzenia kompletnego projektu – na który składa się pięć elementów: projekt misji badawczej, rozwiązania technologiczne, praca w grupie, pozyskiwanie finansowania oraz popularyzacja swoich osiągnięć. Konkurs jest tak przygotowany, by w jak największym stopniu przygotować uczennice i uczniów do nowych warunków pracy i stwarzać im warunki zdobywania najbardziej pożądanych umiejętności.
Dlaczego warto?
Samodzielne konstruowanie nie tylko rozwija wyobraźnię ale i przygotowuje młode osoby do wyzwań, które czekają na nie w świecie coraz bardziej opartym o zaawansowane technologie. Projektując eksperymenty, które będą musiały wytrzymać rygory lotu na potężnej rakiecie, uczniowie i uczennice mierzą się z prawdziwymi problemami zarówno inżynieryjnymi jak i naukowymi. Uczą się praktycznie rozumieć prawa fizyki i przekonują się, że potrafią myśleć nieszablonowo, aby rozwiązać różnorodne problemy. Poszukują nowych rozwiązań i uczą się pracy w zespole. Ćwiczą cierpliwość, determinację i gotowość do podejmowania wyzwań. Takie połączenia dają szansę rozwoju zainteresowań i kompetencji w obszarze nazwanym STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics).
Tematyka kosmiczna jest jednym z magnesów przyciągających młodych ludzi do nauk ścisłych i inżynieryjnych – szczególnie w krajach, które mają aktywne agencje kosmiczne. Projekty szkolne, polegające na wspólnym poszukiwaniu nowych rozwiązań technologicznych, uczą nie tylko kreatywnego podejścia do rozwiązywania problemów ale i mądrej pracy zespołowej. A takich właśnie umiejętności polscy absolwenci będą bardzo w najbliższych latach potrzebować – mówi Jakub Bochiński, kierownik edukacji w Centrum Nauki Kopernik.
Polską edycję konkursu CanSat wspiera firma Boeing.
Polskie osiągnięcia
Już od lat polskie zespoły uczniowskie (nie mówiąc o uniwersyteckich) świętują sukcesy na polu budowy minisatelitów – od drużyny KrakSat, która wygrała zawody na szczeblu europejskim w 2013 roku, poprzez drużynę Techswarm (drugie miejsce w 2015) aż po CANpernicus (trzecia lokata w Europie w 2017 roku). Polska edycja zawodów, jest jednocześnie eliminacjami do europejskiego finału – zwycięska drużyna będzie reprezentować Polskę na konkursie European CanSat organizowanym w czerwcu 2019 roku przez ESA.
Termin zgłoszeń: 21 września 2018 roku.
Czytaj więcej:
Źródło: ESERO-Polska
Na zdjęciu powyżej: Drużyna CanSat (2017)