Mars 2020

Amerykański łazik Mars 2020 to następca łazika Curiosity, który działa na powierzchni Czerwonej Planety od 2012 roku. Pojazd bazuje na konstrukcji poprzednika, ale ma udoskonalony system jezdny i nowe ładunki naukowe do szukania potencjalnych oznak dawnego życia na planecie oraz testowania technologii dla przyszłych misji załogowych.

Okno startowe misji: 17 lipca - 5 sierpnia 2020

Widok na żywo na pomieszczenie czyste (clean room) w Jet Propulsion Laboratory w Pasadenie, w którym składany jest łazik Mars 2020.

Źródło: JPL-Caltech.

Najnowsze artykuły o misji

Wyślij swoje imię na Marsa na łaziku Mars 2020

Postępują testy przyszłego łazika Mars 2020

Wybrano miejsce lądowania łazika Mars 2020

O misji

Mars 2020 to misja programu zdalnej eksploracji Marsa NASA Mars Exploration Program. Największym wyróżnikiem naukowym misji jest skupienie już nie na samych badaniach czy w przeszłości na Marsie występowały warunki sprzyjające życiu mikororganizmów, ale na bezpośrednim szukaniu potencjalnych śladów, jakie to życie mogło pozostawić na powierzchni planety.

Misja ma cztery ogólne cele naukowe:

• ustalenie czy na Marsie istniało kiedykolwiek życie
  • scharakteryzowanie marsjańskiego klimatu
  • badania marsjańskiej geologii
  • przygotowanie do przyszłych misji załogowych na Marsa

Łazik Mars 2020 zostanie wyposażony w system, który umożliwi pobranie próbek marsjańskiej ziemi i przechowanie ich w specjalnych kontenerach, które mają zostać sprowadzone na Ziemię podczas kolejnych misji.

Budowa łazika

Łazik misji Mars 2020 bazuje na konstrukcji działającego obecnie na powierzchni Marsa łazika Curiosity. Pojazd ma około 3 m długości (nie licząc ramienia robotycznego), 2,7 m szerokości i 2,2 m wysokości. Jego całkowita masa wynosi 1050 kg.

System jezdny łazika, podobnie jak w przypadku Curiosity składa się z sześciu kół, każdy zasilany własnym silnikiem. Możliwość sterowania posiadają dwa przednie i dwa tylne koła. Koła mają średnicę 52,5 cm i są wykonane z aluminium. Nogi składające się na strukturę jezdną są wykonane z tytanu.

Korpus pojazdu ma kształt prostopadłościanu i jego głównym zadaniem jest ochrona komputera pokładowego, elektroniki i części instrumentów naukowych. Do korpusu przymocowane jest ramię robotyczne, podobne do tego wykorzystywanego w łaziku Curiosity. Funkcjonalna końcówka ramienia jest jednak większa i ma zamontowane inne instrumenty naukowe.

Z korpusu wychodzi też maszt, na którym zamontowane są kamery nawigacyjne i spektrometr do analizy chemicznej SuperCam.

Łazik zasilany będzie radioizotopowym generatorem termoelektrycznym, zamieniającym energię cieplną pochodzącą z izotopu plutonu na energię elektryczną, która ładuje dwie główne baterie łazika. Część ciepła jest przekazywana do systemu kontroli termalnej odpowiedzialnej za utrzymywanie sprzętu łazika w odpowiednich temperaturach pracy.

model
Model łazika Mars 2020. Źródło: JPL/Caltech.

Instrumenty naukowe

Łazik Mars 2020 zabierze na pokładzie siedem instrumentów naukowych.

• MASTCAM-Z - zestaw kamer, które będą stanowić "oczy" łazika. W odróżnieniu od poprzednika kamera masztowa będzie zdolna wykonywać zblżenie optyczne. Zestaw umożliwi także wykonywanie filmów w wysokiej rozdzielczości oraz obrazów stereoskopowych.
  • MEDA (Mars Enviromental Dynamics Analyzer) - stacja pogodowa zamontowana na korpusie pojazdu i maszcie. Umożliwi pomiary kierunku i prędkości wiatru, temperatury, wilgotności, ciśnienia oraz promieniowania.
  • MOXIE (Mars Oxygen ISRU Experiment) - demonstrator technologii wytwarzania tlenu z marsjańskiej atmosfery.
  • PIXL (Planetary Instrument for X-ray Lithochemistry) - spektrometr fluorescencji rentgenowskiej z rejestracją obrazu wysokiej rozdzielczości. Pozwoli na wykonanie dokładnych analiz chemicznych skał i gruntu.
  • RIMFAX (Radar Images for Mars' Subsurface Exploration) - georadar przeznaczony do pierwszych w historii pomiarów w wysokiej rozdzielczości profilu skał pod powierzchnią planety.
  • SHERLOC (Scanning Habitable Environments with Raman & Luminescence for Organics and Chemicals) - spektrometr ramanowski do badania minearologii skał i wykrywania związków organicznych.
  • SuperCam - spektrometr laserowy do analizy chemicznej i mineralnej skał oraz pomiarów atmosferycznych. SuperCam to następca instrumentu ChemCam, wzbogacony o możliwości analizy minerałów i cząsteczek oraz rejestrowanie kolorowego obrazu.

Materiały zewnętrzne