Urania nr 5/2018 w kioskach

img

Ukazał się nowy numer "Uranii", a w nim mnóstwo ciekawych artykułów. M.in. o międzygwiezdnym przybyszu 'Oumuamua, pulsarach na tropie fal grawitacyjnych, polskich teleskopach w służbie ESA, wywiad z autorem Stellarium.

Jako pierwszy artykuł numeru polecamy obszerny tekst o 1I/'Oumuamua, czyli przybyszu, który przyleciał do nas spoza Układu Słonecznego, ale już go opuszcza.  Kolejnym ciekawym artykułem jest druga część cyklu o zakryciach planet przez planety, a jeśli sami chcielibyście sprawdzić zakrycai i inne zjawiska astronomiczne w programie komputerowym Stellarium, to koniecznie przeczytajcie wywiad z jednym z autorów tej aplikacji.

Z tematów bardziej technologicznych polecamy tekst o sieci Solaris-Panoptes, z którego dowiecie się co takie polskieg teleskopy robią w projekcie Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) służącym do monitorowania ruchu satelitów i śmieci kosmicznych.

Z kolei dla ochłonięcia od spraw naukowych i technicznych można sprawdzić co się dzieje gdy język i kultura spotykają się z niebem, czyli coś o słowach związanych z astronomią, które inspirują pisarzy.

Wolicie astropodróże? Proszę bardzo! Ten temat także znajdziecie na łamach "Uranii". Czy wiecie, że blisko granicy z Polską, na Pomorzu Przednim, znajduje się jedno z najnowocześniejszych laboratoriów fizycznych, w którym naukowcy starają się poznać tajniki energii gwiazd? Można tez przeczytać o podróży do Krateru Meteorowego Barringera.

Od tego numeru do komiksu o przygodach małej Uranii dołączamy online materiały dodatkowe - można pobrać obrazki do kolorowania dla dzieci oraz szablon gry Memory ze znakami Zodiaku. Wszystko znajdziecie na specjalnej stronie.

Jak zwykle nie brak też działów dla obserwatorów nieba, zarówno w postaci kalendarza astronomicznego, ciekawych obiektów do obserwacji, raportu z obserwacji czytelników, sekcji dla obserwatorów Słońca, jak i testu teleskopu Sky-Watcher BKP 150550 EQ3-2, w którym odpowiadamy na pytanie czy warto postarać się o taki sprzęt.

Jest też oczywiście zestaw najciekawszych doniesień z badań kosmosu z ostatniego okresu, fotki z Uranią, krzyżówka oraz galeria astrofotografii.

Uranię znajdziecie w salonach EMPiK, Relay, Inmedio, w niektórych kioskach Ruchu, dobrych sklepach astronomicznych, dobrych planetariach oraz w naszym sklepie internetowym. Warto też już pomyśleć o odnowieniu prenumeraty na rok 2019.