Z roku na rok coraz więcej miłośników astronomii obserwuje Wszechświat wykorzystując w tym celu klisze fotograficzne. Tendencja ta jest doskonale widoczna w ilości i jakości zdjęć prezentowanych na łamach „Postępów Astronomii”, „Uranii” oraz „Vademecum Miłośnika Astronomii”. Dzieje się tak z dwóch zasadniczych powodów:
- zastosowanie kliszy fotograficznej daje następujące korzyści nad obserwacjami wizualnymi:
- zdjęcie fotograficzne jest trwałym dokumentem, które może być wielokrotnie analizowane przez wiele osób
- na zdjęciu mamy jednoczesny obraz dość znacznego obszaru nieba (w zależności od ogniskowej obiektywu), podczas gdy gołym okiem w danej chwili możemy obserwować tylko jeden obiekt
- przy długich czasach naświetlania otrzymujemy obrazy bardzo słabych obiektów, które niejednokrotnie w przypadku obserwacji wizualnych nie są widoczne;
- duża dostępność na rynku fotograficznym różnorodnych obiektywów i filmów fotograficznych.
Aby móc uwiecznić na kliszy jakiś obiekt niebieski musimy wyposażyć aparat fotograficzny w: a) odpowiedni obiektyw; b) odpowiedni film.
Ad a) — Odpowiedni obiektyw to przede wszystkim obiektyw o określonej ogniskowej (w zależności od rozmiarów na niebie fotografowanego obiektu), średnicy, światłosile oraz zdolności rozdzielczej.
Krótkie zestawienie parametrów najbardziej popularnych w kraju obiektywów fotograficznych (o mocowaniu M42×1) zawiera tabela l.
Ad. b) — Odpowiedni film fotograficzny powinien charakteryzować się czułością stosowną do jasności fotografowanego obiektu. Z czułością filmu ściśle związana jest wielkość ziarna (rozdzielczość kliszy). Im większa czułość tym większe ziarno. Czułości i zdolności rozdzielcze dostępnych filmów fotograficznych podane są w tabeli 2.
Posiadać odpowiedni obiektyw i kliszę to jedno. Umieć je odpowiednio wykorzystać to już inna sprawa. (c.d.n.)
Nazwa obiektywu | Ogniskowa [mm] |
Kąt widzenia [°] |
Światłosiła | Rozdzielczość (środek/brzeg) [linie/mm] |
MC Mir–20 M | 20 | 96 | 3.5 | 50 / 20 |
Mir–10 A | 28 | 75 | 3.5 | 42 / 20 |
MC Mir–24 M | 35 | 66 | 2 | 40 / 21 |
Mir–1 B | 37 | 60 | 2.8 | 45 / 23 |
MC Wołna–9 | 50 | 46 | 2.8 | 42 / 30 |
MC Zenitar–M | 58 | 45 | 1.9 | 48 / 30 |
Helios–44–2 | 58 | 40.5 | 2 | 38 / 20 |
Helios–44 M | 58 | 40 | 2 | 38 / 19 |
MV Helios–44 M–5 | 58 | 40 | 2 | 41 / 20 |
MC Helios–44 M–6 | 58 | 40 | 2 | 45 / 25 |
MC Helios–44 M–7 | 58 | 40 | 2 | 50 / 30 |
Helios–40–2 | 85 | 28 | 1.5 | 36 / 17 |
MC Jupiter–9 | 85 | 28 | 2 | 33 / 18 |
Tair–11A | 135 | 18 | 2.8 | 44 / 24 |
MC APO Telezenitar | 135 | 18 | 2.8 | 55 / 40 |
MC Jupiter–37 A | 135 | 18 | 3.5 | 45 / 30 |
Jupiter–21 | 200 | 12 | 4 | 40 / 30 |
Jupiter–21 A | 200 | 12 | 4 | 50 / 36 |
Telemar–22 A | 200 | 12 | 5.6 | 44 / 25 |
Tair–3 S | 300 | 8 | 4.5 | 36 / 30 |
MC ZM–5 A (SA) | 500 | 5 | 8 | 40 / 20 |
MC Rubinar 5.6/500 | 500 | 5 | 5.6 | 47 / 30 |
MTO–1000 | 1000 | 2.5 | 10 | 28 / 16 |
MC Rubinar 10/1000 | 1000 | 2.5 | 10 | 45 / 34 |
MC MTO–11 SA | 1000 | 2.5 | 10 | 35 / 28 |
Nazwa filmu | Czułość (ASA) | Zdolność rozdzielcza [linie/mm] |
|
AGFA COLOR OPTIMA | 125 | 140 | |
AGFA COLOR PORTRAIT | 160 | 140 | |
AGFA COLOR XRG | 100 | 130 | |
AGFA COLOR XRS | 1000 | 100 | |
FUJI COLOR PRO S | 160 | 113 | |
FUJI COLOR REALA | 100 | 125 | |
FUJI COLOR SUPER G | 100 | 125 | |
FUJI COLOR SUPER G | 800 | 100 | |
FUJI COLOR SUPER G | 1600 | — | |
KODAK EKTAPRESS GOLD | 100 | 100 | |
KODAK EKTAPRESS GOLD | I600 | 80 | |
KODAK EKTAR | 1000 | 80 | |
KODAK EKTAR | 100 | 160 | |
KODAK GOLD II | 100 | 100 | |
KODAK VERI COLOR III | 160 | 100 | |
KONICA SR–G | 160 | 100 | |
KONICA SR–G | 3200 | — | |
KONICA SUPER XG | 100 | 100 | |
SCOTCH COLOR EXL |
100 |
100 |
|
AGFA ORTHO | 25 | 350 | |
AGFA PAN | 100 | 145 | |
AGFA PAN | 400 | 110 | |
FOTOPAN | 400 | — | |
FUJI NEOPAN PROFESSIONAL | 1600 | — | |
ILFORD DELTA PROFESSIONAL | 400 | — | |
ILFORD XP2 | 400 | — | |
KODAK T–MAX | 400 | 125 | |
KODAK T–MAX | 100 | 63 | |
KODAK T–MAX | 3200 | 125 | |
KODAK TRI–X PAN |
400 |
100 |
|
AGFA CHROME RSX PROFESSIONAL | 50 | 125 | |
AGFA CHROME RSX PROFESSIONAL | 100 | 125 | |
AGFA CHROME RSX PROFESSIONAL | 200 | 110 | |
KODACHROME | 40 | 100 | |
FUJI CHROME PROFESSIONAL | 64 | 125 | |
KODAK EKTACHROME PROFESSIONAL | 64 | 125 | |
KODAK EKTACHROME PROFESSIONAL | 160 | 125 | |
KODAK EKTACHROME PROFESSIONAL | 320 | 125 | |
SCOTCHCHROME | 640 | 85 | |
FUJI CHROME PROVIA | 400 | 125 | |
FUJI CHROME SENSIA | 400 | 125 | |
KODAK EKTACHROME PANTHER | 400 | 80 | |
KODAK EKTACHROME ELITE | 400 | 80 | |
SCOTCHCHROME | 400 | 89 | |
AGFACHROME | 1000 | — | |
FUJICHROME PROVIA | 1600 | 80 | |
KODAK EKTACHROME PANTHER P | 1600 | 80 | |
FUJICHROME RD | 100 | 125 | |
FUJICHROME RH | 400 | 125 | |
KODAK EKTACHROME P | 800–1600 | 40–60 |