Czy w Krakowie znajduje się planetarium? I tak, i nie. Choć do niedawna jeszcze stolica Małopolski nie mogła się szczycić posiadaniem żadnego takiego obiektu, od roku 1994 działa tu Krakowska Kraina Zabaw dziecięcych - Anikino, która w swej szerokiej ofercie rozrywkowej posiada również profesjonalne przenośne planetarium znanej firmy StarLab.

Wywiad z Anną Pawełczyk - Kierownikiem krakowskiego Anikina

Ze względu na niewielkie rozmiary kopuły (6,5x6,5x3,5 m) jest ono przeznaczone przede wszystkim dla dzieci i służy do prezentacji planet Układu Słonecznego, Drogi Mlecznej i mitologii greckiej na przykładzie gwiazdozbiorów. Specjalne przestrzenne cylindry w połączeniu z ciemnym wnętrzem planetarium dają najmłodszym wrażenie bezpośredniego patrzenia w nocne niebo. Nieco starszym dzieciom Anikino proponuje autorski program edukacyjny, podczas którego mogą one "odwiedzić" najdalsze zakątki Wszechświata i zgłębiać jego tajemnice. Uczestniczenie w pokazie pozwala poszerzyć wiedzę i rozwijać zainteresowania z zakresu astronomii, fizyki, geografii, a także historii. Pokazy prowadzone są przez doświadczonych specjalistów - najczęściej studentów i absolwentów astronomii. W ich ramach wyjaśniana jest na przykład zmienność nieba w ciągu doby i roku.

Ciekawostki i dodatkowe atrakcje

Krakowskie Anikino zaprasza dzieci na szereg innych wydarzeń i atrakcji. Młodych miłośników może szczególnie zainteresować wystawa poświęconą Kosmosowi, ale w ofercie są również dodatkowe imprezy, pokazy, wynajem sal tematycznych i półkolonie.

Istnieje możliwość zorganizowania urodzin dla dziecka/dzieci - wraz z seansem urodzinowym w planetarium!

Dostępność

Planetarium zaprasza na seanse (wcześniej umówione i zarezerwowane) bezpośrednio do budynku Anikina przy ulicy Niedużej 4. Istnieje możliwość wypożyczenia planetarium wraz z prowadzącym zajęcia - na przykład dla przedszkola, szkoły lub na dziecięcą zabawę (również dla dorosłych!). Należy pamiętać, że planetarium wymaga miejsca o wysokości co najmniej 3,5 metrów, ale przy odpowiedniej pogodzie istnieje możliwość przeprowadzenia seansu w plenerze. Pokazy dostosowane są do do wieku widzów.

Anikino zaprasza codziennie, w godzinach 9.00 - 21.00. Pokaz w Planetarium trwa około 45 minut. Cena: 14 PLN od osoby przy minimum dwudziestu dzieciach w grupie. Dla klientów indywidualnych cena wynosi 15 PLN od osoby. Zorganizowanie seansu poza Anikinem, z dojazdem do klienta, jest każdorazowo uzgadniane telefonicznie, mailowo lub osobiście. Obowiązuje wcześniejsza rezerwacja.

Kontakt i dane adresowe