Planetarium Śląskie im. Mikołaja Kopernika w Chorzowie jest najstarszym planetarium w Polsce. Wybudowano je w 1955 roku w ówczesnym Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku, na wzniesieniu o nazwie Góra Parkowa. Budowa planetarium trwała kilka lat i została zainicjowana z okazji Roku Kopernikowskiego (1953). Jest ono wciąż największym w kraju i jednym z największych Europie.

Wywiad z pracownikami Planetarium Śląskiego

W Planetarium możliwe jest odtworzenie rzeczywistego układu gwiazd na niebie o dowolnej porze, w dowolnym czasie i z dowolnie wybranego miejsca na Ziemi. Oprócz tego specjalne projektory Słońca, Księżyca i planet naszego Układu pokazują ich ruch na niebie dziennym i nocnym.

W zespole budynków Planetarium Śląskiego znajduje się także obserwatorium astronomiczne wyposażone między innymi w lunetę - największy w Polsce, 30-centymetrowy refraktor. W godzinach otwarcia Planetarium, od późnej jesieni do wczesnej wiosny, przy sprzyjającej pogodzie pokazywane jest widzom niebo – cechy powierzchni Księżyca, planety (Merkury, Wenus Mars, Jowisza, Saturn), aktualnie widoczne komety, gwiazdy, gromady gwiazd i jasne galaktyki (np. M31 w Andromedzie). Ponadto istnieje możliwość dziennych obserwacji Słońca i plam słonecznych. Chlubą Planetarium Śląskiego jest również kilkumetrowy zegar słoneczny. W obserwatorium uczniowie mogą poznać budowę i zasady działania teleskopów oraz sposoby wykonywania obserwacji astronomicznych.

W Planetarium odbywają się stałe seanse tematyczne, spotkania i prelekcje astronomiczne, lekcje astronomii i geografii, a także inne zajęcia i spektakle okazjonalne. Istnieje możliwość spotkania się z zawodowym astronomem i dowiedzenia się więcej nie tylko o gwiazdach, ale i o aktualnych wydarzeniach astronomicznych oraz tym, co w danym miesiącu widzimy na niebie.

Ciekawostki i dodatkowe atrakcje

Na terenie obiektu dostępna jest stała wystawa zatytułowana "Struktura Wszechświata".

W Planetarium znajduje się również stacja klimatologiczna i sejsmologiczna – obie sprawne i pełniące regularną służbę obserwacyjną. W stacji klimatologicznej i przynależnym do niej ogródku meteorologicznym odbywają się lekcje dla młodzieży szkolnej i zajęcia dla studentów.

Planetarium współpracuje ze Śląskim Oddziałem Polskiego Towarzystwa Miłośników Astronomii, któremu udostępnia m. in. bibliotekę dysponującą ponad dziesięcioma tysiącami książek i czasopism o astronomii i fizyce.

Planetarium Śląskie w Chorzowie jest głównym organizatorem Olimpiady Astronomicznej.

Udogodnienia

Na terenie planetarium znajduje się sklepik, w którym można nabyć m. in. obrotowe mapy nieba i literaturę astronomiczną, a także kawiarnia. Istnieje możliwość zamówienia dodatkowego cateringu dla większych grup zwiedzających.

Dostępność

Planetarium udostępnia dwa rodzaje pokazów: dydaktyczne (adresowane m.in. dla szkół) oraz popularne. Grupowe uczestnictwo w większości seansów szkolnych wymaga wcześniejszej rezerwacji miejsc (+48 32 250 65 84, od 7.30 do 14.30). W przypadku seansów popularnych dla osób indywidualnych cena za bilet normalny wynosi około 12 PLN. Istnieje możliwość nabycia specjalnego biletu rodzinnego oraz biletu dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Ceny za zwiedzanie obserwatorium i stacji klimatologicznej są na poziomie kilku złotych od osoby.

Seanse odbywają się zasadniczo od wtorku do piątku, w godzinach 9.00 - 17.00. W poniedziałki Planetarium Śląskie jest nieczynne. Aktualna oferta znajduje się pod tym adresem.

Przykładowe  tematy seansów:

•     Królestwo planet
  •     Orientacja na sferze niebieskiej
  •     A jednak się kręci...
  •     Cztery pory roku
  •     Elementy sfery niebieskiej
  •     O zaćmieniach i nie tylko

Stacja Klimatologiczna oferuje zajęcia dydaktyczne z zakresu przyrody i geografii, od wtorku do piątku, w godzinach 9.00, 10.00, 11.00, 12.00, 13.00 i 14.00 - dla grup liczących maksymalnie do pięćdziesięciu osób (wymagana jest wcześniejsza rezerwacja). Przykładowe tematy zajęć: "Z pogodą za pan brat", "Pogoda i jej obserwacje", "Od pomiarów do prognozy", "Badanie klimatu i jego zmian", "Meteorologia i klimatologia".

Stacja Sejsmologiczna oferuje ponadto zajęcia dydaktyczne z zakresu geografii i geofizyki, od wtorku do piątku, w godzinach 9.00, 10.00, 11.00, 12.00, 13.00, 14.00. Grupy mogą liczyć do dwudziestu osób; wymagana jest rezerwacja telefoniczna. Tematy zajęć: "Niespokojna planeta",  "Sejsmologia".

Wystawa dostępna jest od wtorku do piątku, w godzinach 9.00, 10.00, 11.00, 12.00, 13.00 i 14.00 - dla grup liczących do dwudziestu pięciu osób (wymagana rezerwacja).

Obserwatorium dostępne jest bez rezerwacji, od wtorku do piątku, w godzinach 9.00 - 18.00, oraz w soboty, niedziele i święta - od godziny 10.00 do 18.00.

Adres i dane kontaktowe