Rozmowa ARISS z Rzeszowa z polskim astronautą
5 lipca 2025 r. na Politechnice Rzeszowskiej około 300 osób, a w szczególności uczniowie, uczestniczyło wydarzeniu łączenia na żywo z polskim astronautą przebywającym na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Odbyło się to w ramach programu ARISS używającego łączności krótkofalarskiej do łączenia pomiędzy astronautami, a młodzieżą.
Łączność potrwała około 10 minut. Zanim została zakończona z powody wyjścia stacji ISS poza zasięg, pytania udało się zadać 16 uczniom.
Transmisja z Politechniki Rzeszowskiej (rozmowa z astronautą zaczyna się w momencie 1 h 27 min)
Łączność ARISS ze Sławoszem na Politechnice Rzeszowskiej. Źródło: POLSA.
ARISS w Rzeszowie
Prowadząca: Jesteśmy dokładnie minutę przed rozpoczęciem łączności z ze Sławoszem. Tak że przypominam, żeby wyciszyć telefony, zachować absolutną, absolutną ciszę. Oprócz oczywiście osób, które zadają pytanie w trakcie zadawania pytania
(…)
Sławosz Uznański-Wiśniewski: Sławosz Uznański-Wiśniewski from the International Space Station.
(…)
Operator: The first question.
Asia: Asia, 16 lat. Jakie doświadczenia z wcześniejszej kariery inżynierskiej pomogły panu w pracy podczas misji kosmicznej? Over.
Sławosz Uznański-Wiśniewski: Cześć, Kasia, witam na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Jakie doświadczenia? Pewnie ciężkie godziny spędzone w laboratorium wtedy, kiedy coś nie działało. Tak samo tutaj. Czasem jesteśmy otoczeni przez różne systemy i musimy sobie poradzić z różnymi sytuacjami. I myślę, że to akurat w moim przypadku było bardzo ważne. Over.
Marysia: Marysia, lat 16. W jaki sposób młodzi Polacy mogą wykorzystać pański sukces jako motywację do pokierowania własną karierą? Over.
Sławosz Uznański-Wiśniewski: Cześć, Marysia. Ciężko mi powiedzieć, jak możecie wykorzystać mnie jako motywację, ale, to co mogę wam przekazać to to, że warto spędzać czas nad tym, co się lubi robić. Trzeba iść mocno do przodu i się nigdy nie poddawać. I myślę, że to jest najważniejsze, żeby osiągać później duże sukcesy. To ciężka praca w nie włożona. Over.
Madzia: Madzia, lat 9. Co pan czuł w trakcie lotu na ISS i która z czynności wykonywana w stanie nieważkości jest dla pana największym wyzwaniem? Over.
Sławosz Uznański-Wiśniewski: Cześć! Dzień dobry. Co czułem w trakcie lotu na ISS? Na pewno dużo ekscytacji, trochę strachu, będąc w rakiecie. A w stanie nieważkości, co jest największym wyzwaniem? Chyba jednak nadal poruszanie się. Jest przy tym bardzo dużo zabawy, ale również jest to dosyć dużym wyzwaniem, żeby mimo wszystko nie poobijać się o jakiś sprzęt, który jest po drodze. Over.
Helena: Helena, lat 12. Czy cały czas musi pan nosić kostium astronauty i czy jest on wygodny? Over.
Sławosz Uznański-Wiśniewski: Cześć, Helena. Czy nie cały czas jesteśmy w skafandrze astronauty? W skafandrze byłem ubrany podczas startu, a potem podczas dokowania. A już na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej możemy założyć t-shirt i spodnie i normalnie tutaj pracować na stacji. Over.
Szymon: Szymon, lat 10. Jakie jest pana ulubione zajęcie w czasie wolnym, gdy przebywa pan w kosmosie? Over.
Sławosz Uznański-Wiśniewski: Cześć Stefan. Chyba każdego astronauty tym ulubionym zajęciem, moim również, jest podlecenie do tego naszego okna Cupola, z którego możemy spojrzeć z powrotem na Ziemię i zobaczenie, jak Ziemia jest jasna i piękna, i niebieska właśnie tutaj, z samej góry. Over.
Olek: Olek, lat 14. Jaki jest pana ulubiony bohater? Dlaczego właśnie taki wybór? Over.
Sławosz Uznański-Wiśniewski: Cześć, Olek. Ja chyba nie miałem nigdy ulubionego bohatera. Chyba zawsze starałem się podejmować własne wybory i iść swoją ścieżką. Ciężko mi tutaj wymienić kogoś takiego. Tak że nie mam dla Ciebie lepszej odpowiedzi. Przykro mi. Over.
Józio: Józio, lat 9. Który z eksperymentów, jakie pan wykonał na ISS, wydaje się panu najbardziej przydatny do wykorzystania przez dzieci w szkole? Over.
Sławosz Uznański-Wiśniewski: Cześć, Józio. Mam bardzo, bardzo dużo eksperymentów technologicznych, bardzo skomplikowanych, ale myślę, że takie do wykorzystania w szkole. To wydaje mi się, że nasze nagrania edukacyjne, poruszania się postaci, bawienia się z wodą i z różnymi takimi częściami edukacyjnymi. Dlaczego na przykład woda? Komasuje się w taką kulę? Myślę, że to jest ciekawe, ciekawe do wytłumaczenia. Over.
Krzysztof: Krzysztof, lat 16. Co astronauta może i ile wziąć na orbitę ze swoich prywatnych rzeczy? Over.
Sławosz Uznański-Wiśniewski: Cześć, Krzysztof. Nasz bagaż podręczny, powiedzmy sobie, nie jest taki duży. Ja mogłem zabrać ze sobą około kilograma własnych rzeczy. Ale to, co wziąłem z prywatnych rzeczy, to na przykład obrączkę mojej żony, którą noszę na mojej szyi. Over.
Marcel: Marcel, lat 17. Czy przebywanie w stanie nieważkości wpływa na zwiększenie zapotrzebowania na substancje odżywcze oraz uczucie sytości? Over.
Sławosz Uznański-Wiśniewski: Cześć. W moim przypadku to jest chyba wręcz odwrotnie. Muszę się pilnować, żeby dobrze jeść i spożywać wystarczająco kalorii. Dlatego, że nie odczuwam za bardzo głodu. Ale mam specjalną aplikację, w której trackuję wszystko to, co zjadłem. W związku z tym to mi bardzo pomaga. Over.
Łucja: Łucja, lat 14. Co czułeś i myślałeś, gdy po raz pierwszy spojrzałeś z orbity na Ziemię? Over.
Sławosz Uznański-Wiśniewski: Cześć, Łucja. Pomyślałem jak piękna jest planeta, jak niesamowicie dużo wody jest na naszej planecie i jak dużo jest oceanu. To było dla mnie bardzo dużym zaskoczeniem, ale planeta wygląda niesamowicie. Over.
Maja: Maja, 16 lat. Został pan ambasadorem polskiego sektora kosmicznego. Jak chce pan wypełniać tę rolę? Over.
Sławosz Uznański-Wiśniewski: Cześć, Maja. Super pytanie. Bardzo skomplikowane. To co chciałbym zrobić, to otworzyć drzwi tak naprawdę dla was wszystkich. To dlatego, żebyście mogli budować technologie i mogli być astronautami, i pracować w przestrzeni kosmicznej, albo budować sprzęt kosmiczny. Over.
Szymon: Szymon, lat 17. Jak przygotowania do misji zmieniają postrzeganie codziennych, błahych spraw? Over.
Sławosz Uznański-Wiśniewski: Cześć. Super pytanie Jak przygotowania do misji? Sama misja. Jest bardzo dużo takich błahych spraw na co dzień, które tak naprawdę nie mają znaczenia, którymi się stresujemy, a najważniejsze skupić się na tym, co jest dla nas wartościowe i co nas pcha do przodu. Over.
Michał: Michał, lat 24. Czy pierogi w kosmosie smakują inaczej? Over.
Sławosz Uznański-Wiśniewski: Cześć Michał. Myślę, że wszystko smakuje trochę inaczej w kosmosie. Natomiast pierogi były moją taką dumą, że mogliśmy zabrać ze sobą polskie danie i podzielić się z innymi astronautami. I jak na razie wszystkim bardzo smakowało. Over.
Łucja: Łucja, lat.11. Jak powinna wyglądać ścieżka edukacyjna kandydata na astronautę? Już od szkoły podstawowej aż do studiów. Over.
Sławosz Uznański-Wiśniewski: Cześć. Ciężko mi jest odpowiedzieć bezpośrednio na to pytanie. Jak powinna wyglądać ścieżka? Myślę, że najważniejsze jest to, żeby wybrać to, co lubi się robić i wtedy podążać tą ścieżką. Iść do przodu, uczyć się coraz więcej. No i najważniejsze wytrwałości, ciekawości i trochę własnej determinacji. A na pewno wielu z Was i wiele z Was może zostać astronautami, astronautkami, inżynierami. Tego Wam życzę. Over.
Bartek: Bartek, lat 15. Czy była jakaś osoba lub wydarzenie w dzieciństwie, które zachęciło pana do zainteresowania się kosmosem? Over.
Sławosz Uznański-Wiśniewski: Cześć Bartek, Chyba moja mama była tą osobą, która mnie zachęciła najbardziej, życząc mi na urodziny szczęśliwego Dnia Kosmonautów. Dlatego, że urodziłem się w rocznicę lotu Gagarina w kosmos i myślę, że ona była taką osobą, która mnie zachęciła jak najbardziej od najmłodszych lat. Over.
Filip: Filip, lat 16. Jakie innowacyjne technologie zostały zastosowane w tej misji, które mogą wpłynąć na przyszłość eksploracji kosmosu i czy któraś z nich ma szansę ułatwić ludziom życie na Ziemi? Over.
Sławosz Uznański-Wiśniewski: Myślę, dużo technologii, które testujemy tutaj, polskich, które mogą ułatwić życie na Ziemi. Testujemy na przykład nanomateriały, z których zbudowane są różne czujniki, a być może które będziemy nosić w przyszłości bezpośrednio w naszych ubraniach. Na przykład inną taką technologię, mierzymy poziomy promieniowania, które mogą pozwolić nam eksplorować kosmos dużo dalej. Również badamy aktywność mózgu, który też po raz pierwszy zademonstrowaliśmy na stacji kosmicznej. Interfejs mózg-maszyna, który może w przyszłości zmienić naszą technologię. Over.
(…)
Operator: This was the final question. But we have some time here that the school can give you a cheer and a thank you. School, go ahead!
(brawa)
Sławosz Uznański-Wiśniewski: Pozdrawiam wszystkich z Polski. Pozdrawiam z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Było mi niezmiernie miło z wami rozmawiać.
(…)
Prowadząca: Dziękuję. Jeszcze raz chciałam przypomnieć, że wszystkie pytania, które się dzisiaj pojawiły. Były to pytania, które zwyciężyły w konkursie „Zapytaj astronautę”. To był konkurs, który był realizowany w grudniu. I właśnie te pytania z całej Polski, od uczniów, które do nas trafiły dzisiaj, pojawiły się w Rzeszowie, wczoraj we Wrocławiu. Jedno z tych pytań również było zadane przez studenta Politechniki Rzeszowskiej, także dziękujemy, że byliście Państwo z nami. Wielkie brawa jeszcze raz.
Zobacz więcej materiałów o misji polskiego astronauty.
Opracowanie: Krzysztof Czart
Źródło: POLSA