Dodane przez grabianski - 23 lis 2020

Długi Marsz 5

Długi Marsz 5 - chińska ciężka rakieta nośna. Wchodzi w skład nowej generacji rakiet, które odchodzą od toksycznych paliw bazujących na kwasie azotowym. Jest to obecnie największa funkcjonująca chińska rakieta orbitalna.

Źródło: 篁竹水声.

Wstęp

Choć wzmianki o programie nowych rakiet nośnych pojawiają się na początku lat 90., to oficjalnie program projektu Długiego Marszu 5 został zatwierdzony w 2004 roku. Długi Marsz 5 miał być najcięższą z planowanych trzech nowych rakiet nośnych. Pozostałe dwie to Długi Marsz 6 oraz Długi Marsz 7, które korzystają z komponentów rakiety Długi Marsz 5.

Rakieta Długi Marsz 5 występuje z dwoma dodatkowymi wariantami. 5A (znaną też po prostu jako 5) z dodatkowym stopniem Yuanzheng do wynoszenia ciężkich ładunków na orbitę geosynchroniczną albo w daleką przestrzeń kosmiczną oraz 5B przeznaczoną w całości do wysyłania dużych modułów chińskiej stacji orbitalnej na niską orbitę okołoziemską.

Obecnie Długi Marsz 5 to rakieta o największym udźwigu spośród wszystkich chińskich systemów nośnych.

Rakieta Długi Marsz 5 zadebiutowała w 2016 roku, wynosząc eksperymentalnego satelitę Shijian 17 na orbitę geosynchroniczną. Debiut mimo, że udany nie odbył się bez problemów. Drugi stopień rakiety przestał działać kilkanaście sekund za wcześnie.

W 2017 roku w drugim locie, rakieta miała wynieść również eksperymentalnego satelitę Shijian 18. Niestety zawiódł jeden z silników dolnego stopnia i satelita nie trafił na orbitę.

Rakieta wróciła do służby w 2019 roku po przeprojektowaniu silnika YF-77, który zawiódł w drugim starcie. Start został przeprowadzony w grudniu 2019 roku i udało się w nim wynieść ciężkiego satelitę telekomunikacyjnego Shijian 20 na orbitę transferową do orbity geostacjonarnej.

W 2020 roku rakieta Długi Marsz 5 przeprowadziła dwie udane misje. W maju wyniosła na orbitę okołoziemską nowej generacji chiński statek załogowy (wykorzystano wariant 5B). W lipcu za jej pomocą wysłano w kierunku Marsa sondę Tianwen 1.

Informacje ogólne