Długi Marsz 6
Długi Marsz 6 - chińska lekka rakieta nośna, budowana i rozwijana przez Chinese Aerospace Science and Technology Corporation (CASC) i szanghajskie biuro Shangai Academy of Spaceflight Technology (SAST). Rakieta jest najlżejszą przedstawicielką nowej rodziny chińskich rakiet Długi Marsz 5, 6, 7, które dzielą wspólne komponenty i używają nietoksycznych paliw ciekłych jako materiał pędny.
Zdjęcie: Zheng Taotao/Xinhua.
Rakieta Długi Marsz 6 to konstrukcja trzystopniowa o wysokości 29,3 m i masie 103 t. Pierwszy stopień o średnicy 3,35 m jest wyposażony w pojedynczy silnik YF-100 napędzany kerozyną RP-1 i ciekłym tlenem. Drugi stopień ma mniejszą średnicę 2,25 m i jest zasilany pojedynczym silnikiem YF-115, korzystającym z tej samej mieszanki paliwowej.
Dodatkowo rakieta może być wyposażony w trzeci stopień, który używa czterech silników YF-85. Stopień ten ma służyć jako tzw. “space tug” - ma umożliwiać korekcje orbity i jej zmiany do wypuszczania wielu ładunków. Źródła nie są zgodne co do paliwa wykorzystywanego w tym stopniu. Najprawdopodobniej w zbiornikach paliwowych znajduje się kerozyna i nadtlenek wodoru.
Długi Marsz 6 jest w stanie wynieść nieco ponad 1 t na orbitę heliosynchroniczną (500 kg jeżeli używane są tylko chińskie stacje śledzące lot).
Trwają prace nad rakietą Długi Marsz 6A, która będzie miała dwa silniki w najniższym stopniu i dodatkowe cztery rakiety pomocnicze na paliwo stałe. Debiut tego wariantu ma nastąpić w 2021 r. Także na 2021 r. zapowiedziano debiut wersji 6X, z podobnym systemem odzyskiwania dolnego stopnia co wykorzystywany w rakiecie Falcon 9.
Rakieta zadebiutowała we wrześniu 2015 r., stając się pierwszym rozwiniętym w Chinach systemem nośnym używającym kerozyny i ciekłego tlenu w napędzie. Do tej pory (stan na 6 listopada 2020 r.) wykonała 4 starty i wszystkie były udane.
Opracował: Rafał Grabiański