W 2018 roku w kosmos poleci polski satelita Światowid

Światowid ma być pierwszym polskim satelitą komercyjnym. Właśnie podpisano umowę na jego wystrzelenie w pierwszym kwartale 2018 roku. Za przygotowanie satelity odpowiedzialna jest firma SatRevolution.

Na początku października 2016 r. nastąpiło podpisanie umowy pomiędzy SatRevolution, a amerykańską firmą Interorbital Systems (Kalifornia, USA). Umowa dotyczy wyniesienia Światowida na orbitę okołoziemską. Oprócz Światowida wyniesione zostaną także dwa satelity PhoneSat.

Satelity zostaną wyniesione przy pomocy rakiety nośnej Neptune N3, zaprojektowanej do wynoszenia małych ładunków na niską orbitę. Światowid znajdzie się na wysokości 310 km nad powierzchnią Ziemi. Początkowo start zakładano na koniec 2017 roku, ale Stany Zjednoczone udzieliły zgody na start dopiero w 2018 roku. Start ma nastąpić z platformy pływającej na Oceanie Spokojnym.

Do tej pory nasz kraj ma na swoim koncie umieszczenie trzech satelitów w kosmosie, jednego studenckiego PW-Sat oraz dwóch naukowych z serii BRITE (Lem i Heweliusz). Studenci pracują nad kolejnym satelitą PW-Sat 2, natomiast Światowid ma być pierwszym zbudowanym przez firmę komercyjną, a nie instytut naukowo-techniczny.

Zadaniem Światowida będą badania poziomu natężenia pola magnetycznego, a także zmian jakie zachodzą w w polach magnetycznym i grawitacyjnym naszej planety. Będą też badane zmiany pogoda i zjawiska dziejące się w termosferze. Zebrane obrazy i inne dane będzie można wykorzystywać m.in. w meteorologii, oceanografii, geologii, kartografii, leśnictwie, rolnictwie, czy nawet budownictwie. Wyniki badań mogą być przydatne zarówno dla uczelni, jak i dla firm prywatnych.

Firma SatRevolution jest młoda, ale ma ambicje, aby w przyszłości produkować więcej satelitów i dostarczać je różnym podmiotom prywatnym i publicznym.

Źródło: SatRevolution

Wizualizacja satelity Światowid. Źródło: SatRevolution.