52 nowe satelity Starlink na orbicie po udanym locie Starlink 4-29

img

Z kosmodromu Vandenberg nad Pacyfikiem wystartowała rakieta Falcon 9 firmy SpaceX. W udanym locie na orbicie zostało umieszczonych 52 nowych satelitów telekomunikacyjnych Starlink.

45. start rakiety Falcon 9 w 2022 roku odbył się ze stanowiska SLC-4E na kosmodromie Vandenberg w Kalifornii. Dwustopniowa rakieta Falcon 9 wystartowała 6 października 2022 r. o 1.10 w nocy czasu polskiego (lokalnie był jeszcze środowy wieczór), zaledwie kilka godzin po załogowej misji Crew-5 z kosmodromu na Florydzie.

Lot przebiegł prawidłowo i nieco ponad godzinę od startu drugi stopień rakiety wypuścił na raz wszystkie 52 satelitów Starlink na wstępnej niskiej orbicie okołoziemskiej. Dolny stopień Falcona 9 wrócił z kolei na Ziemię i wylądował o własnym napędzie na barce OCISLY na Oceanie Spokojnym.

Tak jak praktycznie w każdym przypadku w tym roku i tym razem w misji wykorzystano sprawdzony dolny stopień rakiety Falcon 9. Człon o numerze B1071 stacjonuje na kosmodromie Vandenberg i wykonał stąd wcześniej 4 misje: NROL-87, NROL-85, SARah-1 i ostatnią w lipcu 2022 r. Starlink 3-2. W tej misji po raz piąty wrócił na Ziemię.

O satelitach Starlink

W misji nazwanej Starlink 4-29 wysłano na orbitę zestaw 52 satelitów Starlink. Starlink to budowana przez firmę SpaceX sieć satelitów telekomunikacyjnych, zapewniającą szerokopasmowy dostęp do Internetu. Głównymi klientami systemu są osoby i organizacje zlokalizowane w miejscach, gdzie naziemne usługi są zawodne bądź w ogóle niedostępne.

W maju 2021 roku firma zakończyła budowę pierwszej powłoki orbitalnej sieci satelitów Starlink i rozpoczęła intensywną fazę zapełniania kolejnych powłok: podobnej do pierwszej powłoki nr 4 (stąd nazwy misji 4-X) oraz powłoki polarnej nr 3. Docelowo na powłoce nr 4, której dotyczy omawiana tutaj misja ma znaleźć się 1440 satelitów. SpaceX powinien dokończyć jej uzupełnianie jeszcze w tym roku. Łącznie we wszystkich misjach firma SpaceX wysłała na orbitę już prawie 3500 satelitów Starlink.

Więcej o sieci Starlink

Obecnie w misjach Starlink są wysyłane satelity wersji V1.5. Każdy z nich ma masę około 300 kilogramów. Ich ładunek telekomunikacyjny składa się z anten obsługujących pasma radiowe Ka i Ku oraz laserów i systemów odbiorczych do międzysatelitarnej komunikacji laserowej. Statki mają też zamontowane specjalne osłony zmniejszające odbijanie promieni słonecznych od nich. Po wypuszczeniu na orbicie rozkładają pojedyncze panele słoneczne i po testach działania każde z urządzeń odpala silniki jonowe Halla, by trafić na docelową orbitę kołową.

Z systemu Starlink korzysta już ponad 500 000 aktywnych abonentów na całym świecie. Starlink wchodzi również na rynek mobilnych usług w sektorze lotniczym, z sieci będzie można też korzystać w pojazdach czy na statkach. W sierpniu firma ogłosiła partnerstwo technologiczne z operatorem komórkowym T-Mobile. Ma on wykorzystywać satelity Starlink kolejnej generacji (V2) do realizowania połączeń satelitarnych przy użyciu zwykłych telefonów komórkowych. Do wynoszenia satelitów wyposażonych w znacznie większe anteny do realizacji tej usługi potrzebna będzie rakieta Starship, rozwijana w tej chwili przez SpaceX. Pierwsze starty wynoszące Starlinki V2 planowane są na 2023 rok.

Start ze Starlinkami otwiera bardzo intensywny tydzień dla firmy SpaceX. Już 5 października z kosmodromu Cape Canaveral wystartuje rakieta Falcon 9 ze statkiem Crew Dragon na szczycie. W misji Crew-5 czterech astronautów poleci w kierunku Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Na sąsiedniej wyrzutni na florydzkim kosmodromie przygotowywany też jest na 6 października start satelitów telekomunikacyjnych Galaxy 33 i Galaxy 34.

Omawiany start Starlink 4-29 był już 124. udanym startem rakiety orbitalnej na świecie w 2022 roku.

Na podstawie: NSF/SpaceX

Na zdjęciu: Rakieta Falcon 9 startująca ze stanowiska SLC-4E na kosmodromie Vandenberg z satelitami Starlink 4-29. Źródło: SpaceX.