7 nowych planetoid odkrytych przez polskich uczniów

Teleskop Pan-STARRS 1
Polscy uczniowie biorący udział w kampanii poszukiwań planetoid Pan-STARRS odkryli siedem nowych obiektów w kosmosie. Gratulujemy!

W czasie ostatnich 3 kampanii poszukiwań asteroid Pan-STARRS Feb-March 2016, March-May 2016 oraz GAM March-May 2016, uczniowie z polskich szkół odkryli 7 nowych planetoid i otrzymały one status Provisionals (czyli potwierdzone przez następnych obserwatorów), z kolei pozostałe 20 obiektów ma status Preliminary (czyli nie potwierdzone w kolejnych obserwacjach). Wśród siedmiu odkryć aż sześć jest z Podkarpacia.

Szkoły które dokonały odkryć, to:
- II Liceum Ogólnokształcące w Dębicy, zespół: Gabriela Kliś, Jakub Bomba, opiekun Sławomir Surowiec (planetoida 2016 GA120)
- Gimnazjum Miejskie w Sierpcu, zespół: J. Krzemiński, K. Tłusty, opiekun Józef Urbański (planetoida 2016 GN31)
- Zespół Szkół Publicznych w Króliku Polskim, Maciej Pitrus, opiekun Wiesław Słotwiński (planetoidy 2016 FW57 i 2016 GV80)
- Zespół Szkół Miejskich Nr 3 w Jaśle, zespół: Kinga Moskal i Katarzyna Żołądź, opiekun: Jadwiga Moskal (planetoidy: 2016 GD88, 2016 GL95, 2016 GO193)

Projekt szkolnych poszukiwań planetoid jest realizowany przez International Asteroid Search Collaboration. Chociaż Polska nie jest członkiem projektu, to jednak czasem nasze szkoły dostają szansę uczestnictwa w nim. Kilka razy w roku zdjęcia uzyskane teleskopem Pan-STARRS udostępniane są uczniom do analizy - poszukiwania nietypowych obiektów, jednocześnie zwracając uwagę na wszystkie szumy, martwe piksele i inne utrudniające sprawę niedogodności.

Informację nadesłał Wacław Moskal

Teleskop Pan-STARRS 1 na Manua Kea na Hawjach. Źródło: Rob Ratkowski / PS1SC.