Rakieta Turbulencja zbudowana przez studentów AGH Space Systems zajęła drugie miejsce w konkursie rakietowym Spaceport America Cup 2018. Drużyna AGH była jedynym reprezentantem Polski w tych zawodach.
Zawody Spaceport America Cup odbywają się na największym prywatnym kosmodromie w południowej części stanu Nowy Meksyk w USA od 2017 roku. Jest to największa na świecie impreza rakietowa, w ramach której ma miejsce konferencja naukowa oraz zawody rakiet zbudowanych przez studentów. W tym roku jej druga edycja odbyła się od 19 do 23 czerwca 2018 roku. Zawody Spaceport America Cup wspierane są przez czołowe firmy z branży kosmicznej, m.in. SpaceX, Blue Origin czy Boeing, i są kontynuacją odbywającego się od 2006 roku konkursu IREC (Intercollegiate Rocket Engineering Competition) organizowanego przez ESRA (Experimental Sounding Rocket Association).
Zespół AGH Space Systems wystawił w konkursie IREC dwie rakiety Turbulencję i Pandę3. Trzeba podkreślić, że studenci z Krakoa mieli sporą konkurencję, ponieważ w zmaganiach wzięły udział 132 drużyny z całego świata. W kategorii rakiet zasilanych paliwem ciekłym i osiągających pułap ponad dziewięciu kilometrów rakieta Turbulencja zajęła drugie miejsce. Natomiast Panda3 wystartowała w kategorii rakiet o pułapie do trzech kilometrów z silnikiem hybrydowym i zajęła dziewiąte miejsce. Przy ocenie drużyn brano wiele czynników – m.in. dokumentację techniczną, jakość finalnego projektu, przebieg lotu i odzyskania rakiety, liczbę własnoręcznie wykonanych i zaprojektowanych elementów czy ogólny profesjonalizm zespołu.
Turbulencja przyciągnęła uwagę sędziów unikalnymi rozwiązaniami, wyróżniającym się projektem, integralnością, prezentacją techniczną i świetną dokumentacją, co pozwoliło jej zdobyć drugie miejsce w swojej kategorii. Należy tu podkreślić, że ta rakieta jest jeszcze nieukończonym projektem. Cały czas trwają prace nad jej ulepszeniem i poprawieniem osiągów. Zespół AGH Space Systems otrzymał kilka pochwał, m.in. za zarządzanie projektem, procedury bezpieczeństwa przy przygotowaniu lotu oraz za ducha i pasję całego zespołu.
Sukces rakiety Turbulencja to wynik trzyletniej już pracy zespołu AGH Space Systems nad projektami rakietowymi, zaufania prorektora AGH prof. Zbigniewa Kąkola, który 2 lata temu umożliwił studentom rozpoczęcie tworzenia silnika na paliwo ciekłe, oraz zaangażowania zarówno byłych, jak i obecnych członków koła.
W pracach nad rakietą brali udział: Tomasz Palacz (przewodniczenie zespołowi i napęd rakiety), Tomasz Tatary (elektronika i oprogramowanie), Przemysław Drożdż (elektronika, oprogramowanie i integracja), Michał Juszczyk i Błażej Zieliński (mechanika i odzysk), Aleksander Guzik (ablacja silnika), Mateusz Guzik (mechanika i payload), Piotr Szmigielski i Piotr Wolański (stacja naziemna) oraz Bartosz Postulka (dokumentacja).
AGH Space Systems przetestowało po raz pierwszy technologię silników rakietowych zasilanych paliwem ciekłym w 2017 roku na Pustyni Błędowskiej. Projekt rakiety Turbulencja został sfinansowany przez AGH, Fundację dla AGH oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
AGH Space Systems działa na AGH od 2014 roku. Członkowie zespołu specjalizują się w rozwijaniu technologii przemysłu kosmicznego, a w szczególności w budowie rakiet oraz łazików marsjańskich. Drużyna AGH z sukcesem brała udział w międzynarodowych zawodach tj.: CanSat Competition, Global Space Balloon Challenge czy European Rover Challenge, w czasie których zdobyła liczne nagrody i doświadczenie.
Autor: Paweł Z. Grochowalski
Źródło: AGH Space Systems
Fot. Maciej Talar, KSAF AGH