Aktywność na odległym obiekcie planetarnym

Koma 2014 OG392 (strzałka przerywana)

Centaury to jak gdyby planetoidy, które, jak się dziś uważa, powstały w Pasie Kuipera otaczającym zewnętrzne obszary Układu Słonecznego. Czasami mają pewne cechy przypominające komety, takie jak warkocz i koma, choć okrążają Słońce w obszarze między Jowiszem a Neptunem – tam, gdzie jest za zimno na to, by woda mogła łatwo przechodzić bezpośrednio z ciała stałego w gaz.

Od 1927 roku do niedawna odkryto tylko 18 aktywnych centaurów, a wiele z nich nadal bardzo słabo znamy. Wykrywanie aktywności kometarnej na tych obiektach jest dość trudne pod względem obserwacyjnym i metodologicznym. Są one słabo widoczne i dość rzadkie.

Zespół astronomów kierowany przez doktoranta Colina Chandlera z programu doktoranckiego Astronomy and Planetary Science Uniwersytetu Północnej Arizony ogłosił jednak z początkiem tego roku odkrycie aktywności centaura o nazwie 2014 OG392 – obiektu planetarnego znalezionego po raz pierwszy jeszcze w 2014 roku. Wyniki opublikowano niedawno w artykule, który ukazał się w piśmie „The Astrophysical Journal Letters”.

Badania zespołu obejmowały między innymi opracowanie algorytmu przeszukiwania bazy danych w celu zlokalizowania archiwalnych zdjęć konkretnego centaura, a także kontynuację wcześniejszej kampanii obserwacyjnej.

Nasz artykuł donosi o odkryciu aktywności emanującej z centaura 2014 OG392. Dokonano tego na bazie znalezionych przez nas archiwalnych zdjęć – mówi Chandler – oraz naszych własnych, nowych poszlak obserwacyjnych uzyskanych z pomocą kamery Dark Energy w Inter-American Observatory w Cerro Tololo w Chile, Teleskopu Waltera Baade'a w Obserwatorium Las Campanas w Chile i instrumentu Large Monolithic Imager w Discovery Channel Telescope w obserwatorium Lowella w Arizonie .

Wykryliśmy komę odległą aż o 400 000 km od 2014 OG392 – dodaje naukowiec. – Nasza analiza procesów sublimacji i dynamicznego czasu życia obiektu sugeruje, że dwutlenek węgla i/lub amoniak są najbardziej prawdopodobnymi kandydatami spośród różnych związków mogących wywołać aktywność tego i innych aktywnych centaurów.

Zespół opracował przy tym nowatorską technikę łączącą pomiary obserwacyjne – takie jak kolor i masę pyłu – z modelowaniem komputerowym, pozwalającym na oszacowanie cech takich jak lotna sublimacja obiektu i jego dynamika orbitalna.

W wyniku tych prac centaur 014 OG392 został niedawno zaklasyfikowany jako kometa. Będzie od teraz znany jako C/2014 OG392 (PANSTARRS).

Jestem bardzo podekscytowany faktem, że Minor Planet Center przyznało [mu] nowe oznaczenie kometarne, dobrze odpowiadające aktywności, którą odkryliśmy na tym niezwykłym obiekcie – dodaje Chandler.

W tym tygodniu Chandler został zaproszony do zaprezentowania wyników swojego zespołu na 52 spotkaniu Division for Planetary Sciences (DPS) Amerykańskiego Towarzystwa Astronomicznego (AAS) 2020.

Źródło: Northern Arizona University

Na zdjęciu: Koma 2014 OG392 (strzałka przerywana) sfotografowana podczas obserwacji zespołu z 30 sierpnia 2019 r. Zdjęcie jest złożeniem 4×250s ekspozycji DECam.
Źródło: Publikacja Zespołu