Amerykańskie Towarzystwo Astronomiczne przejmie czasopismo „Sky & Telescope”

Loga American Astronomical Society oraz „Sky & Telescope”

„Sky & Telescope” to chyba najbardziej znane na świecie czasopismo popularnonaukowe o astronomii. Jego wydawca bankrutuje. Aby uratować tytuł, przejęło go Amerykańskie Towarzystwo Astronomiczne (AAS).

Można by powiedzieć, że rynek amerykański dąży do sytuacji, jaka panuje na rynku polskim – wydawcą głównego popularnonaukowego czasopisma astronomicznego będzie towarzystwo astronomiczne. W Polsce wydawcą „Uranii" są wspólnie Polskie Towarzystwo Astronomiczne (PTA) oraz Polskie Towarzystwo Miłośników Astronomii (PTMA). W Stanach Zjednoczonych wkrótce będzie to American Astronomical Society (AAS), czyli odpowiednik polskiego PTA.

Jak czytamy w komunikacie wydanym przez Amerykańskie Towarzystwo Astronomiczne, przejmie ono zarówno magazyn „Sky & Telescope", jak i pozostałą jego działalność, czyli portal skyandtelescope.com, rocznik SkyWatch, wydania cyfrowe, książki z logo S&T, atlasy nieba, globusy, aplikacje i inne produkty związane z miłośniczą astronomią

Dotychczasowy wydawca „Sky & Telescope", firma F+W Media, rozpoczął w marcu 2019 r. proces upadłości na skutek sześcioletniej błędnej strategii i złego zarządzania na poziomie korporacyjnym. Amerykańskie Towarzystwo Astronomiczne wygrało przetarg w ramach tego procesu, który zakończył się 17 czerwca. AAS zakłada, że redaktorzy i pozostali pracownicy „Sky & Telescope" będą kontynuować pracę.

Czasopismo „Sky &Telescope" powstało w 1941 r. z połączenia dwóch innych magazynów – „The Sky" oraz „The Telescope". Firma była własnością pracowników do 2006 r., kiedy to sprzedano ją wydawcy New Track Media, który z kolei w 2014 r. sprzedał ją na rzecz F+W.

Natomiast American Astronomical Society istnieje od 1899 r. i zrzesza zawodowych astronomów. Początkowo nazywało się Astronomical and Astrophysical Society of America, a obecna nazwa – American Astronomical Society – funkcjonuje od 1915 r.