Antares wynosi w kierunku ISS statek Cygnus OA-9

W poniedziałek rano z kosmodromu Wallops w Stanach Zjednoczonych wystartowała rakieta Antares z komercyjnym statkiem zaopatrzeniowym do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej Cygnus OA-9.

Rakieta wystartowała pod sam koniec okna startowego o 10:44 polskiego czasu. Cały lot przebiegł pomyślnie i statek dotrze do stacji w czwartek.

Na pokładzie zaopatrzeniowca znalazło się 3350 kg towaru: 1191 kg sprzętu do amerykańskiej części ISS (w tym 1020 kg eksperymentów naukowych), 800 kg paliwa, 132 kg sprzętu do spacerów kosmicznych, 100 kg wyposażenia komputerowego, 811 kg zaopatrzenia dla załogi oraz 13 kg sprzętu do rosyjskiego segmentu stacji.

Niektóre z nowych badań naukowych wysłanych na stację to:

• Biomolecule Extraction and Sequencing Technology (BEST) - moduł do sekwencjonowania DNA i RNA w celu identyfikacji mikroorganizmów znajdujących się na pokładzie stacji.
  • Cold Atom Laboratory (CAL) - eksperyment badający jak atomy reagują ze sobą w temperaturach bliskich zeru bezwzględnemu w warunkach mikrograwitacji.
  • Ręczny sekstant - naukowcy chcą sprawdzić jak tradycyjne urządzenie nawigacji za pomocą gwiazd sprawdzi się na orbicie. Sekstanty były używane już w Apollo. Teraz miałyby służyć jako awaryjny sposób nawigacji w sytuacjach kryzysowych, podczas dalekich misji kosmicznych.
  • Optical Coherence Tomography 2 (OCT2) - medyczny przyrząd do badania oczu i oceny występowania objawów choroby SANS (Spaceflight-Associated Neuro-Ocular Syndrome) - znanemu astronautom pogorszeniu widzenia na skutek długiego przebywania w warunkach mikrograwitacji.

Oprócz ładunków naukowych na stację poleciało także 15 nanosatelitów standardu CubeSat. Część z nich zostanie wypuszczona z wnętrza kompleksu, a część po odłączeniu statku przez automatyczny mechanizm na Cygnusie.

Oprócz ładunku naukowego w statku znalazło się też miejsce dla różnych materiałów użytkowych: nowego zestawu kamer zewnętrznych EHDC, urządzeń zarządzania ciśnieniem, elementów nowego zbiornika na wodę, nowych zbiorników na tlen i oświetlenie wewnętrzne.

Więcej o przeznaczeniu nanosatelitów i ładunku naukowym misji przeczytacie w najbliższy piątek w kolejnym odcinku cyklu Aktualności z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Był to pierwszy z trzech planowanych lotów rakiety Antares w 2018 roku. Firma Orbital ATK - operator rakiety i statku Cygnus realizuje w tej chwili drugą z czterech dodatkowych misji podpisanych w ramach kontraktu zaopatrzeniowego do ISS z NASA. Obecnie oprócz Orbital ATK loty te realizuje firma SpaceX ze swoim towarowym statkiem Dragon.

Najbliższy lot firmy odbędzie się już 14 czerwca. Wtedy na pokładzie rakiety Pegasus XL poleci satelita badania jonosfery NASA ICON.

Źródło: NASA/NS

Na zdjęciu: Rakieta Antares startująca z Wallops ze statkiem towarowym Cygnus OA-9. Źródło: Orbital ATK/Thom Baur.

​​​​​​​