Przejdź do treści

Ariane 5 wyniósł parę satelitów telekomunikacyjnych w udanym locie

Europejska rakieta Ariane 5 wysłała z Kourou dwa satelity telekomunikacyjne na orbitę transferową do geostacjonarnej. Start był rekordowy, gdyż był to najcięższy ładunek wyniesiony przez komercyjną rakietę na orbitę GTO (10 865 kg) oraz również najdroższy start z komercyjnym ładunkiem -  rakieta i ładunek były warte łącznie około 1 miliarda dolarów.

Rakieta wystartowała w piątek o 1:45 w nocy czasu polskiego. Wszystkie fazy lotu rakiety przebiegły pomyślnie i po 41 minutach oba satelity były odłączone od rakiety. Był to tym samym 79. bezawaryjny start rakiety Ariane 5 z rzędu.

O ładunku


Ładunkiem misji były dwa satelity telekomunikacyjne: internetowy ViaSat-2 oraz działający w trzech pasmach duży satelita Eutelsat 127B.

VIaSat-2


ViaSat-2 to najnowszy satelita usług dostępu do Internetu. Z chwilą gdy znalazł się na orbicie, stał się satelitą o największej przepustowości, dostarczającym internet mieszkańcom Ameryki Północnej i pasażerom samolotów przelatujących nad Atlantykiem.

Pierwszy satelita firmy ViaSat poleciał w 2011 roku i wtedy także pobił rekord w przepustowości. ViaSat-1 jest w stanie przepuszczać przez siebie 140 Gb/s. ViaSat-2 zwiększa dwukrotnie przepustowość poprzednika i siedmiokrotnie zwiększa obejmowany zasięg.

ViaSat-2 został zbudowany przez Boeing Space Systems. Bazuje na wysokoenergetycznej platformie BSS-702. Podczas startu miał masę 6 418 kg. Jego rozłożone panele słoneczne będą generowały 18 kW energii elektrycznej.

Eutelsat 172B


Na szczycie rakiety podróżował satelita Eutelsat 172B. Satelita ten to pierwszy wyprodukowany w Europie w pełni elektryczny statek. Bazuje na znanej platformie Eurostar-3000 w debiutującej jednak wersji EOR, nie posiada już jednak chemicznego napędu. Dzięki temu satelita nie waży 6 t, a 3.5 t, choć odbywa się to kosztem dłuższego manewru wejścia na orbitę geostacjonarną.

Trend na satelity całkowicie elektryczne zaczął się premierą platformy Boeinga BSS-702SP, europejski producent ma nadzieję konkurować z nim na tym polu w nadchodzących latach.

Eutelsat 172B został wyposażony w 14 transponderów pasma C, 36 pasma Ku standardowej mocy oraz 11 wysokoprzepustowych transponderów Ku (1.8 Gb/s każdy). Satelita zastąpi na pozycji 172 E starego Eutelsata 172A. Będzie dostarczał łączność dla statków powietrznych i morskich, udostępniał usługi dosyłu danych w sieciach komórkowych, usługi łączności korporacyjnej, dystrybucji wideo i usług łączności dla rządu, a to wszystko na terenie od zachodniego wybrzeża USA do regionu pacyficznej części Azji.

Podsumowanie


Ariane 5 ma rewelacyjną serię bezawaryjnych startów. Od 2003 roku wszystkie loty kończyły się sukcesem. Był to 31. start rakiety orbitalnej w tym roku, w tym już 3 samej Ariane 5. Ariane 5 leciała po raz 93. w swojej historii. Z powodu ogólnokrajowych stajków w Gujanie, w kosmodromie panował przestój, który spowodował opóźnienia misji. Dlatego Arianespace przyspiesza swój harmonogram startów. Już za niecały miesiąc odbędzie się lot Ariane 5 z kolejnymi satelitami telekomunikacyjnymi.

Źródło: SF101/Arianespace

Więcej informacji:

Na zdjęciu: Start Ariane 5. Desygnowany jako VA237 lot miał miejsce 1 czerwca 2017 roku. Źródło: Arianespace.

Reklama