Astro-H/H-IIA F30 już niebawem poleci w Kosmos! Oglądaj to na żywo 12 lutego.

astro-H

Start rakiety H-IIA F30 z rentgenowskim satelitą Astro-H na pokładzie (kosmodrom Tanegashima Space Center) ustalono na 12 lutego 2016, na godzinę 5:45 po południu (wg czasu standardowego Japonii). Japońska Agencja Kosmiczna JAXA będzie go transmitować na żywo na swoich stronach www.

Astro-H (znany też jako New X-ray Telescope, czyli Nowy Teleskop Rentgenowski) to satelita naukowy zbudowany przez japońską agencję kosmiczną JAXA we współpracy z Holenderskim Instytutem Badań Kosmicznych SRON oraz NASA. Zostanie umieszczony na orbicie Ziemi, na wysokości 550 km. Będzie służył do badań Wszechświata w zakresie promieniowania rentgenowskiego - pozwoli obserwować i testować hipotezy dotyczące centrów aktywnych galaktyk, czarnych dziur, supernowych oraz gromad galaktyk. Astronomowie liczą również na to, że dostarczy im dokładniejszych danych o wielkoskalowej strukturze Wszechświata, w tym o tworzącej ją ciemnej materii.

Oprócz Astro-H rakieta wyniesie też na orbitę kilka innych, mniejszych satelitów: ASTRO-H, Horyu-4, ChubuSat-2, ChubuSat-3 i osiem amerykańskich CubeSatów (3U).

Rakieta H-II przed Centrum Lotów Kosmicznych w Tsukuba. Źródło: JAXA