Astronarium nr 107 o gwiazdach kontaktowych

Astronarium nr 107 pt. "Gwiazdy kontaktowe"

W niedzielę 1 listopada premiera „Astronarium” nr 107. Odcinek będzie poświęcony gwiazdom, które są zrośnięte ze sobą.

Gwiazdy zrośnięte niczym kosmiczne bliźnięta syjamskie. Zdumiewające obiekty, które o dziwo okazują się niezwykle powszechne. To tak zwane gwiazdy kontaktowe – czytamy w zapowiedzi nowego odcinka popularnonaukowego cyklu „Astronarium” emitowanego w telewizji i na Youtube.

Gwiazdy zmienne typu W UMa to układy podwójne zaćmieniowe, w których składniki nawzajem się przesłaniają w regularny sposób, a na dodatek znajdują się tak blisko siebie, że są ze sobą połączone. Są to tzw. układy kontaktowe – materia przepływa pomiędzy składnikami. W „Astronarium” będziemy mogli bliżej poznać własności tych obiektów, a także rolę, jaką odegrali polscy astronomów w ich zrozumieniu.

Producentami programu są Polskie Towarzystwo Astronomiczne (PTA) oraz Telewizja Polska (TVP), a partnerem medialnym czasopismo i portal „Urania – Postępy Astronomii”. Dofinansowanie produkcji zapewnia Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.