Astronarium nr 108 o poszukiwaniu życia na Wenus

Astrononarium nr 108 o poszukiwaniu życia na Wenus

Kilka tygodni temu świat obiegła wiadomość o odkryciu na Wenus fosforowodoru (fosfiny) i spekulacjach, czy może to być oznaka istnienia tam życia. W nowym odcinku Astronarium dokładniej przyglądamy się temu tematowi oraz różnym argumentom za i przeciw. Premiera w niedzielę 15 listopada w TVP 3 i na YouTube.

Poszukiwania życia pozaziemskiego we Wszechświecie to jak najbardziej realny temat w badaniach naukowych. W Układzie Słonecznym jest kilka miejsc, które są upatrywane jako potencjalne siedliska życia dawno temu, a kto wie, może i obecnie. Okazuje się, że wśród tych miejsc takich miejsc może być też Wenus. Co prawda, warunki panujące na jej powierzchni są skrajnie nieprzyjazne dla życia takiego, jakie znamy z Ziemi, ale wysoko w chmurach są już łagodniejsze temperatury.

Grupa naukowców, z Polakiem w składzie, ogłosiła na łamach „Nature Astronomy” odkrycie fosforowodoru (zwanego też fosfiną) w chmurach Wenus. Ten związek jest uważany za potencjalną biosygnaturę. W odcinku różni naukowcy wytłumaczą, co może oznaczać takie odkrycie, dlaczego fosforowodór jest istotny w tym kontekście, a także zastanowią się też na ile pewne (lub niepewne) są uzyskane wyniki i jakie rodzą wątpliwości.

Producentami programu są Polskie Towarzystwo Astronomiczne (PTA) oraz Telewizja Polska (TVP), a partnerem medialnym czasopismo i portal „Urania – Postępy Astronomii”. Dofinansowanie produkcji zapewnia Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.