Astronarium nr 27 o Wielkim Zderzaczu Hadronów, CERN i początkach materii

W środę 7 września o godz. 15:35 w TVP 3 zostanie wyemitowany nowy odcinek "Astronarium", telewizyjnego serialu naukowego o kosmosie. Tym razem ekipa telewizyjna zawitała w laboratoriach CERN, gdzie w Wielkim Zderzaczu Hadronów badane są m.in. początki materii z pierwszych chwil istnienia Wszechświata (cząstki elementarne i własności jakie mogła mieć wtedy materia).

Jak można zbadać początki materii we Wszechświecie? Czy to w ogóle jest możliwe? W najnowszym odcinku Astronarium pokazano jak dokonują tego naukowcy w eksperymentach prowadzonych w Wielkim Zderzaczu Hadronów w laboratorium CERN.

Temat przybliżą polscy naukowcy pracujący w CERN. Dr Robert Sulej z Narodowego Centrum Badań Jądrowych pracuje w CERN przy eksperymencie WA 105, w którym badane są neutrina. Prof. Anna Kulesza z Westfälische Wilhelms-Universität Münster zajmuje się fizyką teoretyczną związaną z cząstkami elementarnymi. Opowie o badaniach bozonu Higgsa, który odkryto w 2012 roku właśnie w laboratoriach CERN. Dr Andrzej Siemko pracuje w CERN przy Wielkim Zderzaczu Hadronów (LHC - Large Hadron Collider), a mgr Jeremi Niedziela z Wydziału Fizyki Politechniki Warszawskiej jest doktorantem pracującym w CERN przy eksperymencie ALICE.

Program jest produkowany przez Polskie Towarzystwo Astronomiczne oraz Telewizję Polską. Do tej pory wyemitowano 26 odcinków. "Astronarium" jest emitowane co tydzień na trzech ogólnopolskich antenach telewizyjnych: TVP 1, TVP 3 oraz TVP Polonia. Emisje premierowe są na antenie TVP 3, czyli we wszystkich regionalnych kanałach Telewizji Polskiej (TVP Warszawa, TVP Bydgoszcz, TVP Kraków, itd.). Z kolei wcześniejsze odcinki pokazywane są w TVP 1 oraz TVP Polonia. Poprzednie odcinki można również oglądać w bardzo dobrej jakości na YouTube.

Produkcja programu została dofinansowana przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Partnerem medialnym "Astronarium" jest czasopismo i portal "Urania - Postępy Astronomii".