Astronarium nr 32 o ciemnej materii

Pora na premierę kolejnego odcinka telewizyjnego serialu naukowego "Astronarium". Tym razem tematem będzie tajemnicza ciemna materia. Oglądajcie w środę i czwartek na antenie TVP 3.

W "Astronarium" nr 32 przedstawiona zostanie ciemna materia. O tym tajemniczym składniku Wszechświata opowiedzą polscy naukowcy zaangażowani w czołowe badani nad ciemna materią. Najpierw dowiemy się co w ramach projektu OGLE wynikło z poszukiwań tzw. obiektów MACHO w Drodze Mlecznej. Później przeniesiemy się do laboratoriów CERN, gdzie w eksperymentach w Wielkim Zderzaczu Hadronów fizycy próbują znaleźć cząstki ciemnej materii, m.in. hipotetyczne cząstki WIMP. Naukowcy próbują zbadać też zbadać ciemną materię w inny sposób - za pomocą symulacji komputerowych, obliczanych m.in. na superkomputerach Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matermatycznego i Komputerowego (ICM) w Warszawie (będzie m.in. okazja zobaczyć jak wygląda nowa serwerownia ICM).

"Astronarium" można oglądać na antenie TVP 3 w środy o godz. 15:35. Powtórki po północy i w czwartek. Dodatkowo emisje starszych odcinków są na TVP 1 w piątki i soboty oraz w TVP Polonia w środy.

Program jest produkowany przez Polskie Towarzystwo Astronomiczne oraz Telewizję Polską. Do tej pory wyemitowano 30 odcinków. "Astronarium" jest emitowane co tydzień na trzech ogólnopolskich antenach telewizyjnych: TVP 1, TVP 3 oraz TVP Polonia. Emisje premierowe są na antenie TVP 3, czyli we wszystkich regionalnych kanałach Telewizji Polskiej (TVP Warszawa, TVP Bydgoszcz, TVP Kraków, itd.). Z kolei wcześniejsze odcinki pokazywane są w TVP 1 oraz TVP Polonia. Poprzednie odcinki można również oglądać w bardzo dobrej jakości na YouTube.

Produkcja programu została dofinansowana przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Partnerem medialnym "Astronarium" jest czasopismo i portal "Urania - Postępy Astronomii".

Fragment symulacji komputerowej pokazującej wielkoskalowe rozmieszczenie materii we Wszechświecie. Źródło: konsorcjum VIRGO / Stewart McAlpine / Richarda Bower z Uniwersytetu w Durham.