Astronarium nr 52 - Polacy w ESO

European South Observatory (ESO)

W najnowszym odcinku „Astronarium” zobaczymy jakie zagadki Wszechświata polscy astronomowie badają przy pomocy teleskopów Europejskiego Obserwatorium Południowego (European South Observatory – OESO) znajdujących się na pustyni Atakama w Chile. Pokazane zostaną wybrane przykłady badań rozpoczętych po wstąpieniu naszego kraju do ESO w 2015 roku.

Najnowocześniejsze teleskopy są dostępne dla polskich astronomów. W jaki sposób z nich korzystają i co odkrywają? W sobotę 20 stycznia 2018 roku o godz. 8.05 w TVP 3 premiera odcinka „Astronarium”, w którym będzie można poznać ciekawe badania kosmosu prowadzone na różnych teleskopach ESO przez Polaków.

Doktor Cezary Gałan z Centrum Astronomicznego im. Mikołaja Kopernika PAN w Warszawie (CAMK PAN) był członkiem zespołu, który jako pierwszy zrealizował projekt badawczy na teleskopach ESO po przystąpieniu przez Polskę do tej organizacji. W projekcie tym przy pomocy New Technology Telescope (NTT) w Obserwatorium La Silla (na pustyni Atakama w Chile) badano szczególny rodzaj gwiazd podwójnych, tzw. układy symbiotyczne.

Niesamowicie dokładną zdolność rozdzielczą interferometru VLTI (Very Large Telescope Interferometerw Obserwatorium Paranal (także na pustyni Atakama) wykorzystał z kolei inny polski zespół badawczy, zajmujący się mierzeniem odległości w kosmosie. Opowie o tym dr Dariusz Graczyk z toruńskiego oddziału Centrum Astronomicznego im. Mikołaja Kopernika PAN.

Profesor Tadeusz Michałowski z Instytutu Obserwatorium Astronomiczne UAM będzie mówił o badaniach planetoid prowadzonych przez poznańskich astronomów z wykorzystaniem Very Large Telescope (VLT). Dzięki systemowi optyki adaptacyjnej astronomowie uzyskują lepszą dokładność zdjęć niż na fotografiach z Kosmicznego Teleskopu Hubble'a. Można nawet rozróżniać niektóre szczegóły na powierzchniach planetoid!

Z kolei dr Michał Michałowski z Instytutu Obserwatorium Astronomiczne UAM w Poznaniu prowadził obserwacje na radioteleskopach ALMA i APEX, aby rozwikłać zagadkę związaną z zachowaniem pewnego rodzaju galaktyk – takich, w których nastąpiły rozbłyski gamma.

Dowiemy się też, w jaki sposób można zostać doktorantem w ESO – opowie o tym mgr Aleksandra Hamanowicz, która właśnie rozpoczęła tam studia doktoranckie.

„Astronarium” to seria popularnonaukowych programów o astronomii i kosmosie realizowanych we współpracy Polskiego Towarzystwa Astronomicznego i Telewizji Polskiej, przy wsparciu finansowym od Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Partnerem medialnym programu jest czasopismo i portal „Urania – Postępy Astronomii”. Zdjęcia realizowane są przez ekipę telewizyjną z TVP 3 Bydgoszcz.

Zwiastun „Astronarium” nr 52