Astronarium nr 70 o spektroskopii

img

Już dzisiaj o godz. 20:30 w TVP 3 premiera nowego odcinka Astronarium. Powtórka w sobotę o godz. 14:50. Tym razem tematem będzie spektroskopia.

Jak wyznaczyć temperaturę gwiazd albo sprawdzić z czego są zbudowane mgławice? Astronomowie potrafią tego dokonać dzięki technice zwanej spektroskopią, czyli analizie światła rozszczepionego na poszczególne kolory (długości fali).

W odcinku zobaczymy m.in. historyczny astrograf Drapera, o którym można powiedzieć, iż stworzył astrofizyke. Teleskop ten od kilkudziesię ciu lat znajduje się w Polsce w Centrum Astronomii UMK w Toruniu. Dowiemy się też jak działają współczesne spektrografy oraz czego dzięki nim astronomowie dowiadują się o Wszechświecie.

Astronarium to seria popularnonaukowych programów telewizyjnych o astronomii i kosmosie. Prezentuje zagadki Wszechświata i naukowców, którzy je badają. Kamery programu odwiedzają różne instytuty naukowe w Polsce i poza granicami naszego kraju pokazując najnowszą wiedzę o Wszechświecie, jaką dysponują współcześni astronomowie i fizycy.

Producentami programu są Polskie Towarzystwo Astronomiczne (PTA) oraz Telewizja Polska (TVP), a partnerem medialnym czasopismo i portal "Urania - Postępy Astronomii". Dofinansowanie produkcji zapewnia Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.