Astronarium nr 72 o gromadach gwiazd

Dzisiejsza premiera Astronarium będzie dotyczyć odcinka poświęconego gromadom gwiazd - tym kulistym i tym otwartym. Zachęcamy do obejrzenia w TVP 3 o godz. 17:00 i 20:30. Powtórki w sobotę oraz na YouTube.

Zgrupowania gwiazd o wpólnym pochodzeniu można podzielić na dwa rodzaje: gromady kuliste oraz gromady otwarte. Te pierwsze należą do najstarszych obiektów w Galaktyce, a nazwa ma związek z kształtem w jakim skupione są gwiazdy. Z kolei gromady otwarte mają różny wiek, ale zwykle młodszy niż gromady kuliste.

W tym odcinku Astronarium o gromadach oraz o tym czego dzięki astronomowie dowiedzieli się o Wszechświecie, opowiedzą polscy naukowcy zajmującymi się badaniami związanymi z gromadami gwiazd. Znaczenie badań gromad dla historii astronomii przedstawi prof. Andrzej Strobel z Centrum Astronomii UMK. Następnie prof. Andrzej Pigulski (Instytut Astronomiczny Uniwersytetu Wrocławskiego) przybliży nam gromady otwarte. Z kolei o gromadach kulistych opowiedzą prof. Michał Różyczka (CAMK PAN) oraz prof. Mirosław Giersz (CAMK PAN).

Astronarium to seria popularnonaukowych programów telewizyjnych o astronomii i kosmosie. Prezentuje zagadki Wszechświata i naukowców, którzy je badają. Kamery programu odwiedzają różne instytuty naukowe w Polsce i poza granicami naszego kraju pokazując najnowszą wiedzę o Wszechświecie, jaką dysponują współcześni astronomowie i fizycy.

Producentami programu są Polskie Towarzystwo Astronomiczne (PTA) oraz Telewizja Polska (TVP), a partnerem medialnym czasopismo i portal "Urania - Postępy Astronomii". Dofinansowanie produkcji zapewnia Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.