Astronarium nr 78 o pierwszym w historii obrazie czarnej dziury

Astronarium nr 78 – Pierwszy obraz czarnej dziury.

Dzisiaj w TVP3 o godz. 17.00 premiera pierwszego odcinka Astronarium z nowej serii. Tematem będzie pierwszy w historii obraz czarnej dziury. Jako partner medialny programu – zachęcamy do obejrzenia!

W kwietniu 2019 roku zespół astronomów z Teleskopu Horyzontu Zdarzeń (EHT) zaprezentował pierwsze zdjęcie czarnej dziury, a dokładniej – jej cienia. Wśród badaczy biorących udział w uzyskaniu tego historycznego obrazu było dwoje Polaków. Jeden z nich – dr Maciej Wielgus – wystąpi w zapowiadanym nowym odcinku Astronarium nr 78 (licząc w ciągłej numeracji od początku emitowania programu w 2015 roku). Oprócz niego wystąpią inni polscy specjaliści od czarnych dziur. Spróbują wyjaśnić nam, w jaki sposób uzyskano obraz czarnej dziury i czego dzięki niemu się dowiedzieliśmy.

Astronarium to seria popularnonaukowych programów telewizyjnych o astronomii i kosmosie. Prezentuje zagadki Wszechświata i naukowców, którzy je badają. Kamery programu odwiedzają różne instytuty naukowe w Polsce i poza granicami naszego kraju, pokazując najnowszą wiedzę o Wszechświecie, jaką dysponują współcześni astronomowie i fizycy.

Producentami programu są Polskie Towarzystwo Astronomiczne (PTA) oraz Telewizja Polska (TVP), a partnerem medialnym – czasopismo i portal „Urania – Postępy Astronomii". Dofinansowanie produkcji zapewnia Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.