Astronarium nr 91 - śladami ogólnej teorii wględności

Astronarium nr 91

Dzisiaj o godz. 17:00 w TVP 3 premiera nowego odcinka Astronarium. Będzie on podsumowaniem różnych wątków z 2019 roku nawiązujących do tematu ogólnej teorii względności, takich jak obraz cienia czarnej dziury, czy nowe badania fal grawitacyjnych.

Einstein opublikował ogólną teorię względności w 1916 roku. Już trzy lata później, w 1919 roku, dokonano astronomicznego eksperymentu, który potwierdził jedno z jej przewidywań - podczas zaćmienia Słońca zmierzono pozycje gwiazd widocznych na niebie w pobliżu Słońca i okazały się one nieco zmienione (pozornie), tak jak to przewidywała teoria względności (na skutek tzw. soczewkowania grawitacyjnego zaburzającego bieg promieni świetlnych). Współcześnie naukowcy nadal testują teorię Einsteina w różnych ekstremalnych sytuacjach i środowiskach w kosmosie, takich jak bliskie otoczenie gwiazd neutronowych, czy czarnych dziur, a nawet potrafią coraz skuteczniej wykrywać fale grawitacyjne.

W programie pokazane zostaną fragmenty kilku odcinków z roku 2019, nawiązujących do badań związanych z ogólną teorią względności, w tym także fragmenty rozmów, które z powodu limitu czasowego nie zmieściły się we wcześniejszych odcinkach.

Producentami programu są Polskie Towarzystwo Astronomiczne (PTA) oraz Telewizja Polska (TVP), a partnerem medialnym czasopismo i portal "Urania - Postępy Astronomii". Dofinansowanie produkcji zapewnia Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.