Astronauci na półmetku wymiany baterii po drugim udanym spacerze kosmicznym na ISS

img

Astronauci NASA Andrew Morgan i Christina Koch wyszli poza Międzynarodową Stację Kosmiczną po raz drugi w ostatnich dniach, by kontynuować pracę wymiany baterii w jednym z segmentów kompleksu.

Spacer o oznaczeniu EVA-57 został przeprowadzony w piątek 12 października br. i trwał 6 godzin i 45 minut. Październikowa seria spacerów ma za zadanie wymianę 12 starych baterii niklowo-wodorowych w segmencie P6 stacji na 6 nowych, bardziej wydajnych baterii litowo-jonowych. Prace związane z modernizacją akumulatorów stacji ISS trwają od 2017 roku. Do tej pory udało się wymienić baterie w segmentach S4 i P4. W październiku 2019 r. trwają prace w segmencie P6, znajdującym się na samym krańcu kompleksu.

W poprzednim spacerze, przeprowadzonym w niedzielę 6 października tej samej parze udało się zainstalować pierwsze dwa akumulatory. W piątek głównym zadaniem astronautów był demontaż 3 kolejnych starych akumulatorów w sekcji P6 systemu zasilania stacji i instalacja 3. z 6 nowych baterii, przeznaczonych do tego miejsca. Wyznaczone zadania udało się wykonać przed terminem i para astronautów wykonała kilka zadań ułatwiających pracę podczas kolejnego spaceru.

NASA planuje jeszcze przeprowadzenie 3 spacerów w październiku. Kolejne wyjścia skupią się na drugim kanale systemu zasilania w segmencie P6. Kolejny spacer kosmiczny zostanie przeprowadzony już w środę 16 października. Wtedy w przestrzeń wyjdą: Andrew Morgan i Jessica Meir. W październiku zostanie zakończona wymiana akumulatorów segmentu P6. Wtedy pozostanie już ostatnia seria wymian w segmencie S6, ale te spacery są planowane na 2020 r.

Zarówno dla Christiny i Andrew był to 3. spacer kosmiczny w ich karierze. Był to 220. spacer przeprowadzony na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W dniu wyjścia astronautów na spacer kosmiczny zmarł Aleksiej Leonow - radziecki kosmonauta, pierwszy człowiek, który wyszedł w otwartą przestrzeń kosmiczną.

Na zdjęciu: Andre Morgan I Christina Koch w module Quest na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, podczas przygotowań do spaceru kosmicznego EVA-56 6 października br. Źródło: NASA.