Astronauci wybrani do udziału w misjach Artemis

Astronauci wybrani do udziału we wczesnych misjach księżycowych Artemis  Program powrotu na Księżyc Artemis budzi ostatnio duże emocje. W jego ramach, jeśli po drodze nie pojawią się kolejne komplikacje, astronauci już w latach 2024-2025 mają powrócić w okolice naszego naturalnego satelity – najpierw na jego orbitę, a rok później również na księżycową powierzchnię, gdzie dwójka szczęśliwców spędzi na badaniach i zbieraniu próbek nawet tydzień. Kim jednak będą wybrańcy?  Już wiele miesięcy temu NASA wybrała

Program Artemis wywołuje dziś duże emocje. W jego ramach, oczywiście jeśli po drodze nie pojawią się kolejne komplikacje, astronauci już w latach 2024-2025 mają powrócić w okolice naszego naturalnego satelity – najpierw na jego orbitę, a rok później na księżycową powierzchnię, gdzie dwójka szczęśliwców spędzi na badaniach i zbieraniu próbek około tygodnia. Kim będą Ci wybrańcy?

W rzeczywistości już wiele miesięcy temu NASA wybrała 18 astronautów, którzy tworzą Zespół Artemis (ang. Artemis Team), torując drogę kolejnym misjom na Księżyc w ramach programu Artemis. Wiceprezydent Mike Pence przedstawił ich podczas ósmego spotkania Narodowej Rady Kosmicznej w Kennedy Space Center NASA na Florydzie, w grudniu 2020 roku.

To niesamowite móc myśleć, że kolejny mężczyzna i pierwsza kobieta na Księżycu są wśród tych nazwisk, które właśnie odczytaliśmy. Astronauci z Artemis Team to przyszłość amerykańskiej eksploracji kosmosu, i ta przyszłość jest świetlana – mówił wówczas wiceprezydent Pence.

Astronauci z Zespołu Artemis pochodzą z rozmaitych środowisk, są w różnym wieku, mają też różną wiedzę, wykształcenie i doświadczenie. NASA ogłosi szczegółowe przydziały lotów dla wszystkich osób z zespołu później w miarę postępów programu kosmicznego. W razie potrzeby do zaprezentowanej drużyny mogą też z czasem dołączyć dodatkowi członkowie Zespołu, w tym międzynarodowi astronauci partnerscy. Zespół Artemis pomagają NASA w przygotowaniach do nadchodzących misji księżycowych m. in. współpracując z komercyjnymi partnerami agencji podczas opracowywania systemów lądowania załogowego. Astronauci przechodzą też stosowne szkolenia i rozwijają je na potrzeby programu. Będą również angażować społeczeństwo i przemysł w program Artemis i dalsze plany eksploracji kosmosu NASA.

Kim są członkowie zespołu? Ich wykształcenie i dotychczasowe doświadczenie zawodowe może w niektórych przypadkach nieco zaskakiwać. Jest wśród nich m. in. nauczyciel, ratownik, biolog morski i magister stosunków międzynarodowych.

Oto obecni członkowie Zespołu Artemis:

Joseph Acaba został wybrany na astronautę NASA w 2004 roku. W przestrzeni kosmicznej spędził łącznie 306 dni, odbył trzy spacery kosmiczne. Pochodzi z Anaheim w Kalifornii, ma tytuł licencjata w dziedzinie geologii, a także magistra w geologii i edukacji. Nim trafił do NASA, był nauczycielem: uczył nauk ścisłych oraz matematyki.

Kayla Barron została astronautkę w 2017 roku. Pochodzi z Richland w stanie Waszyngton, uzyskała tytuł licencjata w dziedzinie inżynierii systemów i magistra w dziedzinie inżynierii jądrowej. Jako oficer marynarki wojennej należała do pierwszych kobiet dopuszczonych do pracy w środowisku związanym z okrętami podwodnymi.

Raja Chari dołączył do astronautów w 2017 roku. Pułkownik w Siłach Powietrznych USA, wychował się w Cedar Falls w stanie Iowa. Otrzymał tytuł licencjata w dziedzinie inżynierii astronautycznej oraz magistra w dziedzinie aeronautyki i astronautyki. Absolwent U.S. Naval Test Pilot School. Nim trafił do NASA, pracował nad modernizacją F-15E, a następnie programem rozwoju F-35.

Matthew Dominick został wybrany na astronautę w 2017 roku. Urodzony w Kolorado. Ma tytuł licencjata z inżynierii elektrycznej i magistra inżynierii systemów. Ukończył również U.S. Naval Test Pilot School i był pilotem testowym specjalizującym się w startach i lądowaniach lotniskowców.

Victor Glover został astronautą w 2013 roku. Pochodzący z Pomony w Kalifornii dowódca Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych uzyskał tytuł licencjata w dziedzinie inżynierii ogólnej oraz magistra w dziedzinie inżynierii testów lotniczych, inżynierii systemów oraz wojskowej sztuki operacyjnej i nauki. Pilotował załogę Crew-1 Dragon Resilience, służył jako inżynier lotu Expedition 64 na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Warren Hoburg dołączył do korpusu astronautów w 2017 roku. Pochodzi z Pittsburgh w Pensylwanii, posiada tytuł licencjata z aeronautyki i astronautyki oraz doktorat z inżynierii elektrycznej i informatyki. Przed przyjściem do NASA był adiunktem w Massachusetts Institute of Technology (MIT) i sezonowym członkiem zespołu poszukiwawczo-ratowniczego w Yosemite.

Jonny Kim dołączył do NASA w 2017 roku. Urodził się w Los Angeles. Zaciągnął się do Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych po ukończeniu szkoły średniej. Zamierza zrobić licencjat z matematyki, a następnie doktorat z nauk medycznych.

Christina Hammock Koch została astronautką w 2013 roku, dzierży rekord najdłuższego samotnego lotu w kosmos w wykonaniu kobiety. Spędziła w kosmosie aż 328 dni, odbyła sześć spacerów kosmicznych. Dorastała w Jacksonville w Północnej Karolinie, ma tytuły licencjata z inżynierii elektrycznej i fizyki oraz tytuł magistra z inżynierii elektrycznej.

Kjell Lindgren został wybrany na astronautę w 2009 roku. Spędził w kosmosie 141 dni i wykonał dwa spacery kosmiczne. Urodził się w Taipei na Tajwanie, ma tytuły licencjata biologii, magistra fizjologii układu krążenia oraz doktora medycyny. Zanim został astronautą, był chirurgiem pokładowym obsługującym misje promów i stacji kosmicznej.

Nicole A. Mann dołączyła do astronautów w 2013 roku. Obecnie szkoli się na pilota testów załogowych samolotu CST-100 Starliner firmy Boeing. Pochodzi z Petalumy w Kalifornii, gdzie uzyskała tytuły licencjata i magistra inżynierii mechanicznej.  Podpułkownik Korpusu Piechoty Morskiej USA. Wcześniej była pilotem myśliwca F/A-18.

Anne McClain ze Spokane w stanie Waszyngton dołączyła do korpusu astronautów w 2013 roku. W przestrzeni kosmicznej spędziła 204 dni, odbyła dotąd dwa spacery kosmiczne. Podpułkownik armii amerykańskiej, ukończyła U.S. Naval Test Pilot School jako pilot testowy śmigłowca. Ma tytuł licencjata z inżynierii mechanicznej/lotniczej i tytuły magistra z inżynierii kosmicznej i stosunków międzynarodowych.

Jessica Meir została wybrana na astronautkę w 2013 roku. Spędziła w kosmosie 205 dni i wykonała trzy spacery kosmiczne. Pochodzi z Caribou w stanie Maine, ma tytuł licencjata w biologii, tytuł magistra w dziedzinie studiów kosmicznych oraz doktorat z biologii morskiej. Przed przejściem do NASA studiowała fizjologię zwierząt w ekstremalnych środowiskach.

Jasmin Moghbeli została astronautką w 2017 roku. Major w Korpusie Piechoty Morskiej USA, wychowała się w Baldwin w stanie Nowy Jork. Otrzymała tytuł magistra w dziedzinie inżynierii lotniczej i kosmicznej. Ukończyła również szkołę pilotów testowych marynarki wojennej USA. Testowała helikoptery H-1.

Kate Rubins została wybrana na astronautkę w 2009 roku. Wychowała się w Napa w Kalifornii, ma tytuł licencjata z biologii molekularnej i doktorat z biologii nowotworów. Była pierwszą osobą, która przeprowadziła sekwencjonowanie DNA w kosmosie. Wykonała dwa spacery kosmiczne.

Frank Rubio został astronautą w 2017 roku. Podpułkownik armii amerykańskiej, uważa Miami na Florydzie za swoje rodzinne miasto. Uzyskał tytuł licencjata w dziedzinie stosunków międzynarodowych i tytuł doktora medycyny. Zanim dołączył do NASA, służył jako pilot helikoptera Blackhawk i chirurg lotniczy.

Scott Tingle zgłosił się do NASA, by dołączyć do grupy astronautów w 2009 roku. Kapitan U.S. Navy. Spędził w kosmosie 168 dni, odbył jeden spacer kosmiczny. Pochodzi z Randolph w Massachusetts, ma tytuły licencjata i magistra inżynierii mechanicznej. Ukończył również Szkołę Pilotażu Testowego Marynarki Wojennej USA.

Jessica Watkins dołączyła do astronautów w 2017 roku. Pochodzi z Lafayette w Kolorado. Otrzymała tytuł licencjata w dziedzinie nauk geologicznych i środowiskowych oraz doktorat z geologii. Zanim została astronautką, była stypendystką w California Institute of Technology, gdzie pracowała jako członek zespołu naukowego ds. marsjańskiego łazika Curiosity.

Stephanie Wilson jest astronautką od 1996 roku. Weteranka trzech lotów promów kosmicznych, spędziła w kosmosie 42 dni. Urodziła się w Bostonie w stanie Massachusetts, uzyskała tytuł licencjata w dziedzinie nauk inżynieryjnych i tytuł magistra w dziedzinie inżynierii kosmicznej. Zanim została astronautką, pracowała nad sondą kosmiczną Galileo w NASA JPL.

Artemis Team - prezentacja