Astronauta opowiada o nieważkości w Urania TV nr 29

Tim Peake w rozmowie z Urania TV

Gdy astronauci znajdują się w kosmosie, napotykają na coś, co nazywamy nieważkością. To stan zupełnie odmienny niż to, co odczuwamy na co dzień, przebywając na powierzchni Ziemi. W nowym odcinku Urania TV o nieważkości opowiada astronauta Tim Peake.

W niedzielę 3 maja opublikowaliśmy nowy odcinek z serii Urania TV. Na rozmowę specjalnie dla naszego kanału na YouTube zgodził się Tim Peake, astronauta Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). Opowiada o swoich doświadczeniach z nieważkością.

Nieważkość to, wbrew częstemu błędnemu mniemaniu, wcale nie brak siły grawitacji – na orbicie okołoziemskiej oddziaływanie grawitacyjne Ziemi nie jest znacząco mniejsze niż na powierzchni naszej planety. Natomiast nieważkość to „stan, w którym działające na układ ciał siły zewnętrzne nie wywołują wzajemnych ciśnień (nacisków) części układu na siebie”. Ciało w stanie nieważkości nadal ma masę, ale nie ma ciężaru.

W ramach Urania TV prezentujemy ciekawe tematy i osoby zajmujące się astronomią i kosmosem zawodowo oraz hobbystycznie. Jego część podcastową stanowią cykle „Urania FM” oraz „Kosmiczne Rozmowy”. Kanał prowadzony jest przez czasopismo i portal „Urania – Postępy Astronomii”.

Na zdjęciu: Tim Peake, astronauta Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), w trakcie wywiadu dla Urania TV. Fot.: Sebastian Soberski.